Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Jordärtskockssoppa med smörstekta päron

Ibland lagar man något som är så gott att man aldrig vill sluta äta. Aldrig någonsin. Man vill bara sitta där med sina bestick och sin tallrik och vara lycklig i mathimmeln för alltid. Ungefär så var det för mig idag när jag satt och åt min lunch. Efter alldeles för många år fick jag äntligen tummarna loss och gjorde mig en soppa på jordärtskockor. Varför det tagit så lång tid har jag ingen aning om. Framförallt eftersom jag är ett stort fan av Halv åtta hos mig och i det programmet har det nog lagats en miljon jordärtskockssoppor genom åren. Jag förstår nu varför. Gör man den rätt, kan det vara en lätt väg till segern.
 
Efter att ha plöjt genom en hel del recept gjorde jag min egen version, baserad på inspiration och eget tycke och smak. Många recept jag har läst använde sig av vin. Andra bara av buljong. En del gjorde soppan len med grädde. En del gjorde soppan fylligare med potatis. Och jag då? Jag använde allt av ovanstående. Såklart. Det blev en fullträff och jag önskar att den inte hade varit så mättande så att jag kunde äta mer.
 
Jag toppade för övrigt min soppa med smörstekta päronbitar. Det tillför en extra textur vilket alltid är trevligt när det handlar om en mixad, slät soppa. Buon appetito!
 
 
Jordärtskockssoppa med smörstekta päron (2 port)
500 g jordärtskockor
1 stor potatis
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 ½ dl vitt vin
5 dl vatten
1 msk hönsbuljong i pulverform (ca 1 buljongtärning)
4 salviablad
½ dl grädde
Olivolja att steka i
Salt&peppar
1 päron
Smör att steka i 
 
1.
Skala jordärtskockor och potatis. Hacka lök och vitlök grovt. Fräs allt i olivolja i en kastrull.
 
2. 
Tillsätt vinet och låt koka ihop någon minut. Blanda ut hönsbuljongen i vattnet. Häll vattnet i kastrullen. Rör om. Lägg i salviabladen. Sätt på locket och låt koka tills det blivit mjukt, cirka 15 minuter.
 
3. 
Häll av ca 1 ½ dl av vätskan för en krämigare soppa. Ta upp salviabladen. Mixa soppan slät med en stavmixer. Rör i grädden och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.
 
4.
Dela päronet i lagom stora bitar. Fräs i smör tills de fått lite färg. Låt de ha kvar en fast kärna för gott tuggmotstånd.
 
5.
Häll upp soppan i en djup tallrik. Toppa med päron och hackad persilja, Njut!
 
Tillägg ett: jag älskar att laga mat med vin. Doften som sprider sig är helt magisk och det tillför ytterligare en dimension till smaken.
 
Tillägg två: jag gjorde också detta bröd att ha till soppan, men det fastande inte på bild. Ett tips!

Kommentarer
Postat av: Linda

åh va gott.

2013-11-09 @ 23:28:15
URL: http://www.nattstad.se/Lindalinnros
Postat av: Ulla

Ska man skära jordärtskockan och potatisen i bitar också, precis som löken och vitlöken? Tacksam för info så jag kan testa detta recept.

Svar: Hej Ulla! Ja precis, dela potatis och jordärtskockor i mindre bitar så kokar de klart snabbare! Lycka till! :)
Louise Laurenius

2013-11-11 @ 18:19:44
Postat av: Linda-Matstugan

Åhhh, vad gott det ser ut och låter! Den ska jag definitivt testa!

2013-11-23 @ 21:39:20
URL: http://matstugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0