Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Linsgryta med smak av fänkål

Vet ni vad som är jättegott? Lingryta! Vet ni vad som är superlätt att slänga ihop? Linsgryta. Vet ni vad som är näringsrikt, mättande, vegetariskt och dessutom billigt? Lingryta. Börjar ni ana vart detta inlägg kommer att leda?
 
Jag bestämde mig för att avsluta min helg med en söndagsmiddag bestående av just linsgryta, och lyckades göra så pass mycket att jag har ätit linser i dagarna tre nu. Men vad gör det när det är gott? Jag älskar dessutom grytor där man aktivt lagar mat i bara fem minuter. Därefter blir maten klar av sig själv på spisen medan jag har tid till annat. Perfekt!
 
Min linsryta är av enklaste slag, det krävs inte mycket för att den ska bli smakrik. Självklart kan man ändra i receptet precis som man vill, allt beror på tycke och smak. Gillar man inte purkolök - ta vanlig lök. Älskar man paprika - släng i ett gäng paprikabitar. Är timjan favoritkryddan - byt ut fänkålsfröna mot den. Dock vill jag tillägga att just fänkålen ger min gryta en speciell karaktär som jag inte vill vara utan. Tänk att små frön kan vara fyllda med så mycket smak!
 
 
Linsgryta med smak av fänkål (2 port)
1 ½ dl torkade linser (av valfri sort)
1 burk krossade tomater
1 liten purkolök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
2 morötter
15-20 gröna bönor
2 msk vitt vin
1 grönsaksbuljongtärning
1 stark torkad peperoncini
½ msk torkade fänkålsfrön
Salt&peppar
 
1.
Skiva purjolöken fint, och finhacka vitlöken. Stek i olivolja i en kastrull.
 
2.
Skiva morötterna och låt dem fräsa med i grytan någon minut.
 
3.
Häll på tomaterna och fyll sedan burken med lika mängd vatten, vilket också hälls ner i grytan. Tillsätt vin, buljong, peperoncini och fänkål.
 
4.
Skölj snabbt av linserna i vatten och addera sedan dem till grytan. Sätt på ett lock, sänk vämen något och låt puttra i ca 20-25 minuter, tills det att linserna blivit mjuka (men inte sönderkokta).
 
5.
När det återstår ca tre minuter, lägg i bönorna (som du fördelaktigt delat i tre delar för snabbare koktid) och låt dem gå klart. Smaka av med salt och peppar och servera till sist med färsk hackad basilika. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0