Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Spenat- och kikärtsfylld zucchiniravioli med avokadosås

Jag spenderade min förmiddag med att besöka grönsaksmarknaden som varje lördag tar plats i Milano. Det är supermysigt att strosa runt där, och även om jag vissa tillfällen inte tänkt köpa något, så kommer jag alltid hem med en kasse fylld med massa gott. Denna gång lyckades jag köpa på mig tio färska ägg för nästan inga pengar alls, tre perfekt mogna avokados, två härligt gröna zucchini och en massa färska örter. Och vips så var ingredienserna till dagens lunch inhandlade, utan att jag egentigen visste vad jag skulle laga. Det är då det gäller att ha bra fantasti...
 
Jag har fått en ny kärlek till att använda zucchini istället för pasta i olika rätter. Mest för att jag har insett att det fungerar så himla bra som substitut om man inte vill äta en tung pastarätt. Hittills har jag gjort zucchinispaghetti och zucchiniplattor till min råa lasagne och idag bestämde jag mig till slut för mig att göra min egen zucchiniravioli. Fylld pasta, fast fylld zucchini. Vilken grej! En av mina nyinköpta avokados fick, tillsammans med persilja, vitlök, chili och citron, bli en god sås att ha till. Alltså mogen avokado, det är så fantastiskt gott! Till skillnad från motsatsen, en stenhård avokado. Hur besviken blir man inte när man suktat efter guacamole en hel dag och kommer hem till en avokado hård som sten? Det värsta som finns. Men det är detta som gör det så bra att handla frukt och grönsaker på en marknad, man har större möjligheter till att känna, klämma och få det mesta och bästa ur sin varor. Perfekt med andra ord!
 
Så. Nogtjatat. Här kommer receptet på en ny sorts ravioli.
 
 
Spenat- och kikärtsfylld zucchiniravioli (3 stycken)
1 zucchini
½ burk kikärtor
10 cm purjolök
100 g babyspenat
1 citron
1 krm muskotnöt
Olivolja att steka i
Salt&peppar
 
Avokadosås
1 avokado
1 dl färsk persilja, grovhackad
½ vitlöksklyfta, finhackad
1 torkad peperoncini, stark
½ tsk honung
½ citron, cest och saft
1-2 msk olivolja
Salt&peppar
 
1.
Börja med avokadosåsen. Det är bara att mixa alla ingredienser med en handmixer. Ju mer olja, desto såsigare konsistens. Smaka av med salt och peppar. Sätt i kylen.
 
2.
Gör raviolifyllningen. Mixa kikärtorna med cest och skal från en citron. Smaka av med salt och peppar. Finhacka purjolöken och stek den i olja. När purjolöken blivit mjuk, häll i spenaten och när den har gjort av med allt sitt vatten, addera kikärtsröran. Krydda med muskotnöt och smaka av med salt och peppar.
 
3. 
Skiva en zucchini med en osthyvel, eller en mandolin, så att du får långa tunna skivor. Ta två av skivorna och lägg bredvid varandra så att de överlappar lite. Ta två andra skivor och gör samma sak och lägg dem sedan tvärs över de andra, som ett kors.
 
 
4.
Lägg en tredjedel av fyllningen i mitten och vik upp zucchinin så att de bildar ett paket, börja med de understa. Sätt en tandpetare eller två i mitten för att hålla ihop det hela. 
 
5.
Ånga raviolin, antingen i en bambukorg, eller i ett durkslag i metall över kokande vatten (och lock på). Raviolin är klar när zucchinin mjuknat och fyllningen är varm.
 
6.
Servera med en sallad och toppa med avokadosåsen.
 
Voilà! En grön måltid på många sätt och vis.

Kommentarer
Postat av: Rebecca&Mathias

Mums vad gott! :) Ha en fortsatt fin Lördags kväll! :)

Svar: Tack ska du ha! Detsamma! :)
Louise Laurenius

2013-11-23 @ 18:49:27
URL: http://twoplusone.se
Postat av: Ljuvligmat

Mums vad gott!

2013-11-23 @ 19:50:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0