Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Stekt lax med blomkålspuré och citron- och ingefärssås

Jag älskar fisk. All sorts fisk. Dels för att det är gott, men också för att saker och ting som är bra för dig blir ännu lite godare. Som lax till exempel. Jag tror många av oss vet att lax är fullproppad med omega-3, det vill säga det nyttiga fettet som hjälper oss att minska risken för hjärtattacker, strokes och högt blodtryck. Bara det är ju anledningar nog att börja äta mer lax. Men behöver du fler kan jag även berätta att den är fylld med protein som hjälper din muskeluppbyggning, samt vitaminer som hjälper ditt hår att skina, dina ögon att glänsa och din hy att stråla. Enough said.
 
Just lax är dessutom en av de enklaste fiskarna att tillaga. På grund av den höga halten fett, håller den ihop mycket bättre och är således lättare att steka utan att den faller i bitar. Den höga halten fett gör också att jag personligen tycker att lax är en väldigt mättande fisk som inte behöver ackompanjeras av de tyngsta tillbehören.
 
Här kommer ett alternativ hur du kan servera din laxfilé. Med blomkålspuré, och smaksättning av ingefära och apelsin. Att använda apelsin i matlagningen är ett tips, framförallt nu när apelsinerna är som godast. Du får syran från en citrusfrukt, men undviker det sura som en lime eller citron kan bidra med. (Jo, jag vet. Med tanke på denna bloggs namn så förstår ni säkert att jag älskar att smaksätta med citron, men omväxling förnöjer...).
 
 
 
Stekt lax med blomkålspuré och citron- och ingefärssås (2 port)
1 blomkålshuvud
1 grönsaksbuljongtärning
4-6 salviablad (valfritt)
1,5 msk smör
Timjan
2 laxfiléer
Olivolja/smör att steka i
2 dl turkisk yoghurt
1 apelsin
En bit ingefära, ca 3 cm
Salt&peppar
Ruccola
 
1.
Ansa blomkålen och skär ner den i mindra buketter. Lägg dem i en kastrull och täck precis med vatten. Släng i en buljongtärning och salviablad (om du har hemma). Låt koka tills blomkålen är mjuk, cirka 10 minuter.
 
2.
Under tiden som blomkålen kokar, gör i ordning laxen. Hetta upp olja och smält lite smör i en stekpanna. Salta och peppra i pannan. Salta och peppra även den skinnfria sidan på laxen, lägg sedan laxen i pannan, med skinnsidan ned. Pressa i en tredjedel av apelsinen. Låt skinnet bli krispigt och ös laxen med lite av apelsinsmöret innan du väder den och låter den bli klart.
 
3.
När blomkålen är mjuk, häll av vattnet och ta bort salviabladen. Mixa den sedan slät och rör ner smör för att runda av den. Krydda med torkad timjan, salt och peppar.
 
4.
Blanda turkisk yoghurt med riven ingefära och resten av den pressade apelsin. Salta och peppra.
 
5.
Servera med rucola och njut av din middag! Buon appetito!

Kommentarer
Postat av: P

Ser riktigt smarrigt ut, är det säkert också. Skall provas, säger till M att fixa det. Puss!! P

Svar: Pappa, detta klarar även du!
Louise Laurenius

2013-11-11 @ 18:18:42
Postat av: Johana Duggin

Intresserad av träning & motivation?
Eller bara inspiration?
Kika in lite snabbt hos mig då :D

2013-11-14 @ 21:33:57
URL: http://duggin.blogg.se/
Postat av: Emilia

men så gott, bra inspiration!

Svar: Tack, vad roligt att höra! :)
Louise Laurenius

2013-11-16 @ 07:21:13
URL: http://espot.blogg.se/
Postat av: maria at inredningsvis

WOW det ser UNDERBART gott ut:) din blogg gör att jag vill laga mat hela tiden haha.

Kolla in länken nedan...ett läckert recept jag bifogat som ingen får missa:)

Ha en härlig vecka:)

LOVE Maria at inredningsvis - Swedish decor, food, and fashion


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0