Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Amerikansk pumpapaj

Jag fortsätter att tillaga pumpa på olika vis ett tag till, det är ju trots allt kulmen på pumpasäsongen just nu. Och det måste utnyttjas. Igår köpte jag hem en butternutpumpa som jag använde tillsammans med vanlig pumpa i min pumpapaj. Lika självklar som kalkonen är på middagsbordet i USA kring Thanksgiving, lika självklart är det att det serveras pumpapaj till efterrätt. Trots att jag har bott i USA och firat Thanksgiving med en stor amerikansk familj, har jag aldrig försökt mig på att göra en egen pumpapaj. Så nu fick det helt enkelt bli ändring på det. Det är så tacksamt att baka här i Italien, för mina kollegor blir så himla glada när de får något sött till förmiddagskaffet. De ställer gärna upp som mina försökskaniner, vilket är ett ypperligt tillfälle för mig att ta vara på.
 
Den här pumpapajen blir otroligt fuktig och krämig mot det krispiga pajskalet. Kryddor som kanel och ingefära gör att pajen påminner lite om våra svenska pepparkakor, och pumpapurén gör att pajen inte känns så tung, trots att smeten innehåller grädde. Jag blev själv väldigt positivt överraskad över hur gott den smakade, och konstistensen går att jämföra med den i en cheese cake. Två tummar upp. Om ni ska ställa till med kalas nu kring Thanksgiving och Halloween, så kommer receptet på en lyckad avslutning här nedan.
 
 
Okej, kanske inte mina snyggaste dekorationer, men så fick det bli när man bara har en skrivare och överstrykningspennor tillgängliga på jobbet.
 
Amerikansk Pumpapaj
 
Pajskal:
3 dl vetemjöl
125 g smör
1 äggula
2 msk socker
 
Fyllning:
500 g pumpa (valfri, men butternut är god och lite sötare)
2 ägg
2 dl socker
2 msk mjöl
2 dl vispgrädde (ovispad)
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 krm salt
 
1.
Börja med pajskalet. Nyp ihop mjöl och socker med kylskåpskallt smör. Bind ihop degen med en äggula. Tryck ut i en ugnssäker form, ca 24 cm i diameter, och ställ formen i kylen ca 30 minuter.
 
2.
Gör pumpapurén. Dela pumpaköttet i lagom stora bitar och koka i lättsaltat vatten till de blivit mjuka, ca 5-8 minuter. Häll av vattnet i en sil och mixa sedan pumpan till en puré med en stavmixer. Låt svalna.
 
3. 
När purén har svalnat blandar du i ett ägg i taget, följt av resten av ingredienserna till fyllningen. Häll sedan allt i pajskalet (det behöver inte förgräddas) och grädda sedan i nedre delen av ugnen i cirka 45 minuter på 200 grader.
 
4.
Ta ut kakan. Den ser dallrig ut, men sticker du en kniv i kakan så ska den komma upp ren. Låt kallna och servera sedan med lättvispad grädde (som du kan smaksätta med lite vanligsocker om du vill göra som jag).
 
Pumpapajen fungerar utmärkt att göra dagen före och förvara i kyl tills det är dags för servering.
 
Happy Thanksgiving!
 

Kommentarer
Postat av: Tess

Men mums, vad gott! :) Kram

2013-10-30 @ 17:49:14
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0