Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Kikärtsröra på mitt vis

Sedan jag flyttat till Italien har min konsumtion av kikärtor ökat avsevärt. Jag vet inte varför, för kikärtor är inte en specifik italiensk råvara: en konserv med dessa ärtväxter går ju att hitta över hela jordklotet. Hur som helst står kikärtor numera alltid på min inköpslista. Och det är ju bra eftersom kikärtor är rika på protein och kostfiber, men fattiga på fett. En superingrediens i köket helt enkelt.
 
Färdigkokta kikärtor fungerar som en superbra utfyllnad i en lunchsallad. Rostade kikärtor är ett nyttigt alternativ till chips och annat snacks. Och kikärtsröror, liknande hummus, kan vara det bästa tillbehöret till all sorts mat. En sådan röra fungerar dessutom utmärkt som dipp till morötter, som en grund till vegetariska biffar, eller som tapenade på ett gott bröd. Jag tänkte därför dela med mig av hur jag brukar göra min kikärtsöra, sedan är det bara er fantasi som sätter stopp för hur ni kan utveckla den.
 
Här ovan har jag serverat kikärtsröran tillsamman med fikon och ricotta inrullade i parmaskinka. Så enkelt, så gott. 
 
Kikärtsröra på mitt vis
1 burk färdigkokta kikärtor (ca 200 g avrunnen vikt)
Citroncest och saft från en halv citron
10 basilikablad
Några droppar olivolja
Salt&peppar
Sesamfrön
 
1.
Häll av kikärtorna och skölj dem i kallt vatten (hoppa inte över avsköljningen, eftersom lagen som kikärtorna ligger i, annars gärna kan skapa oönskade gaser i magen).

2.
Lägg kikärtor i en bunke tillsammans med citroncest, citronsaft, grovhackade basilikablad samt några droppar olja och salt&peppar efter smak.

3.
Mixa! (Med stavmixer).
 
4.
Smaka av. Lägg upp på fat. Toppa med sesamfrön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0