Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Saftigt bröd med zucchini, gruyère och fetaost

Jag älskar att scanna nätet efter inspiration och nya idéer att testa i köket. Och eftersom jag befinner mig i Italien så innebär detta att en hel del italienska sidor också passerar min browser. Det är super, för vill man lära sig alla de italienska hemligheterna, kan man inte söka på svenska och engelska sidor - man måste gå direkt till källan.
 
En favoritsida som bjuder på italienska, lättillagade, recept är Gnambox. På den sidan hittade jag receptet på nedanstående bröd som jag bakade i somras när jag var hemma i Sverige på besök. Min bror och hans fru bjöd på räkfrossa, och jag bidrog med hembakat. Brödet blir otroligt saftigt, och det krävs egentligen inget pålägg eftersom degen redan innehåller både fetaost och gruyère. Men vill man, kan man såklart pimpa det med lite philadelphia, eller en skinkskiva... eller ännu mer ost.
 
Jag har modifierat receptet lite eftersom man i Italien använder sig av torrjäst på påse, vilken inte är som svensk torrjäst som ska jäsa, utan mer som bakpulver. Det var alltså lite svårt att veta exakt hur mycket bakpulver som skulle krävas, men gör som nedan så ska det ska gå bra. Länken till orginalreceptet hittar ni här och där kan ni även se väldigt pedagogiska bilder hur ni går till väga steg för steg.
 
 
Saftigt bröd med zucchini, gruyère och fetaost
3 ägg
100 ml mjölk
100 ml olivolja
180 g mjöl (blanda gärna vetemjöl special, grahamsmjöl och rågmjöl)
1 ½ tsk bakpulver
100 g gruyere
200 g fetaost
1 stor zucchini
1 näve färsk persilja, hackad
Salt&peppar
 
1.
Blanda ägg, mjölk och olivolja.
 
2.
Blanda bakpulvret med mjölet och häll sedan i vätskan.
 
3.
Skär fetaost och gruyere i kuber och zucchinin i små bitar. Blanda ner detta i smeten tillsammans med persilja och salt&peppar.

4.
Klä en brödform med bakplåtspapper och lägg i smeten.
 
5.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 50 minuter på 180 grader. Pronto!

Kommentarer
Postat av: M

Ska man plocka upp eller mixa salviabladen? Denna soppa ska provas! Kram

2013-11-07 @ 21:34:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0