Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Quinoasallad med stekt halloumi

Jag har helt och hållet snöat in på quinoa denna veckan. Av tio luncher och middagar har nog sju bestått av quinoa på något vis. Imorse tänkte jag även göra quinoagröt till frukost, men då fick jag stoppa mig själv - lite mer variation i maten skadar ju inte. Quinoa är en riktig superört (ja, det är faktiskt en ört och inget gryn). Den är glutenfri och innehåller massa protein. Dessutom är den rik i kalcium vilket gör att den passar veganer och laktosintoleranta väldigt bra. Man kan använda quinoa som bas i mycket, till exempel i vegetariska biffar och som substitut till pasta. Men min favorit är ändå att göra en quinoasallad och blanda i allt som är gott och som jag är sugen på för stunden. Stekt halloumi är ren skär magi på gaffeln tillsammans med quinoa, gurka, granatäpple och en dressing med fransk senap. Mums.
 
 
Quinoasallad med stekt halloumi
(2 port)
1 ½ dl quinoa
3 dl vatten
½ hönsbuljongtärning
Salt
 
150-200 g halloumi
2 msk granatäppelkärnor
10 cm gurka
10 pistagenötter
10 valnötter
 
1 msk olivolja
1 tsk fransk senap
½ lime
5-6 basilikablad
Salt&peppar
 
Balsamicokräm
 
1.
Skölj quinoan väl i en sil. Häll sedan i en kastrull tillsammans med vattnet, hönsbuljongen och lite salt. Låt koka upp, sänk sedan värmen till lågt, sätt på locket och låt koka i 15-20 minuter. 
 
2.
Skiva halloumin i lagom tjocka skivor. Stek i olivolja i en stekpanna tills krispiga på ytan.
 
3.
Dela gurkan i mindre bitar. Grovhacka valnötter och pistagenötter.
 
4.
Blanda olivolja, fransk senap, lime, hackad basilika och salt&peppar till en vinegrett. 
 
5.
Häll av eventuellt överblivet vatten från quinoan. Blanda sedan ner vinegretten, gurkan och granatäppelkärnorna. Dela halloumin i mindre bitar och lägg överst. Toppa med nötter och sist balsamicokräm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0