Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Fluffig banan- och jordnötssmörspannkakstårta

Jag tror att 90 procent av alla tjejer i åldern 14-20 som har en blogg, någon gång i sitt bloggliv har skrivit om pannkakor. Är det inte svenska pannkakor, så är det bananpankakor, amerikanska pannkakor eller proteinpannkakor. Min feed på Bloglovin' har länge varit fylld av pannkakor, och jag har på grund av detta bestämt mig för att inte falla i det facket. Det måste ju finnas fler saker att äta (och blogga om) än pannkakor. Men. Så har jag ju samtidigt självmant tagit på mig uppdraget att förädla mina frukostar genom att komma på nyttiga versioner av efterrätter, vilka går precis lika bra att äta som första mål på dagen, som sist på kvällen. I samband med alla dessa pannkakor som svävat förbi, insåg jag att jag kunde utveckla mitt banan- och jordnötssmörsfluff till nästa frukostefterrätt, nämligen Pannkakstårta.
 
Så jag föll för trycket till slut. Och jag erkänner att jag är riktigt glad för det. 
 
 
Pannkakstårta är en svensk klassiker. Själv tänker jag enbart på Pettson och Findus när jag hör ordet, boken Pannkakstårtan var absolut en av mina favoriter som barn. Tyvärr är inte pannkakstårtan lika nyttig som den är god. Massa mjöl i smeten, massa smör till stekningen, massa fett i grädden och massa socker i sylten. Det går absolut att dra ner på kalorier och öka näringsvärdet genom att göra modifikationer i receptet. Slutresultatet må se lite annorlunda ut, men smaken är det verkligen inget fel på. Och att få bita in i en hög med fluffiga, nyttiga pannkakor... det finns nästan inget bättre för mage och själ. 
 
Så, här kommer min frukostversion på pannkakstårta. Mjölet är utbytt till en banan. Smöret är utbytt mot naturlig och biologisk kokosolja. Grädden är utbytt mot grekisk yoghurt. Sylten är utbytt mot färska bär. Gör smarta val people.
 
 
Fluffig banan- och jordnötssmörspannkakstårta
(ca 10 pannkakor)
1 mogen banan
½ msk jordnötssmör
1 äggula
2 äggvitor
½ tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
 
Kokosolja till stekning
 
Blåbär
Granatäppelkärnor
Jordnötssmör
Kokosflingor
Grekisk yoghurt
Citroncest
 
1.
Vispa äggvitorna till ett fluff tillsammans med vaniljsocker. Mosa bananen tillsammans med jordnötssmöret och blanda detta med äggulan och bakpulver. Blanda tillsist bananröran med de uppvispade äggvitorna.
 
2.
Stek pannkakorna i kokosolja i en stekpanna över medelvärme. Vänd dem efter cirka 1-2 minuter.
 
3.
Bygg pannkakstårtan genom att varva pannkakorna med vad du tycker är gott. I mitt första lager hade jag mosade blåbär, följt av kokosflingor i nästa lager, sedan granatäppelkärnor och jordnötssmör. Sist toppade jag med en klick grekisk yoghurt och rivet citronskal. En dröm.
 

Kommentarer
Postat av: leavanny.blogg.se

Super mumsigt :D

2014-02-28 @ 11:58:25
URL: http://leavanny.blogg.se/
Postat av: Faster

Nej, hade inte sett detta inlägg när jag kommenterade på IG, helt egna associationer!! 😉

2014-03-02 @ 00:00:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0