Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Gnocchi i rödbetsås med fetaost och valnötter

Jag ska var ärlig. Jag hade ambitionen att göra mina egna gnocchi igår. Jag tänkte hur svårt kan det vara? Koka potatis, blanda med mjöl och ägg. Knåda till en deg. Rulla ut, skär små gnocchi och koka sedan i tre minuter. Klart. Det finns dock två saker som är essentiella. Tid. Och en potatispress. Två saker jag inte hade igår. Att komma hem klockan sju på kvällen och vara superhungrig fungerar inte när man ska göra gnocchi. För hur lätt det än må vara i teorin, så ska man inte stressa processen. Summan av det hela blev en seg deg med alldeles för mycket mjöl, och alldeles för stora potatisklumpar. Den åkte rakt ner i soptunnan. Jag lyckas inte alltid med mina experiment, men tro mig, jag kommer att göra ett nytt försök. På en helgdag. När jag inhandlat en potatispress.
 
Någonstans i det undermedvetna visste jag nog hur det skulle gå, för jag hade backat upp med en påse färdiggjorda, färska gnocchi. Kanske inte lika autentiskt, men ibland får man ta genvägar. Framförallt när man själv först har gjort ett gediget försök. Tack vare dessa, några färdigkokta rödbetor, samt lite fetaost och några valnötter, tog middagen till slut inte mer än 15 minuter att göra. Och låt mig säga: det var det bästa jag någonsin lagat.. Jag vet att jag säger det med jämna mellanrum, och játt jag troligen har förbrukat trovärdigheten i frasen. Men superlativen räcker liksom inte till: det var helt enkelt sååå gott!
 
 
Gnocchi i rödbetsås med fetaost och valnötter (1 port)
125 gram färska gnocchi
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
2 kokta rödbetor
1 dl crème fraîche
1 knippe gräslök
½ msk honung
1 bit fetaost
3-5 valnötter
Salt&peppar
Smör och olja till stekning
 
1.
Grovhacka lök och vitlök och stek i olja i en kastrull på medelvärme. Grovhacka sedan rödvetorna och låt dem steka med löken en stund. När lök och rödbetor blivit mjuka(re), ta bort från värmen och mixa röran med en handmixer.
 
2.
Sätt tillbaka kastrullen på värmen, addera crème fraîche, finhackad gräslök och honung. Salta och peppra efter smak.
 
3.
Smält en matsked smör i en stekpanna och stek gnocchin tills de fått en gyllenbrun färg, cirka 3-4 minuter. Häll sedan på rödbetssåsen och rör om så att alla gnocchi täcks av såsen.
 
4.
Häll upp på tallrik och toppa med smulad fetaost, grovhackade valnötter och finhackad gräslök.
 

Kommentarer
Postat av: olivias | mode, foto & vardag

vad gott det ser ut!

Svar: Det var det verkligen!
Louise Laurenius

2014-02-08 @ 11:36:51
URL: http://olivias.webblogg.se
Postat av: Pernilla

Åh, så gott det ser ut!!! Det ska jag absolut testa någongång

Svar: Ja, det tycker jag verkligen du ska göra! :)
Louise Laurenius

2014-02-12 @ 20:34:49
URL: http://nybergsmat.blogg.se
Postat av: EVELINA

Hoppas gnocchin blir bättre nästa gång - håller med dig om att det inte är det bästa att pröva på nya grejer som dessutom tar tid när man kommer hem sent på kvällen =) Men duktigt av dig i alla fall och med såsen och osten ser det jättegott ut!

Svar: Tack, det hoppas jag med! :) Nästa helg kanske jag ger mig på projektet igen! :)
Louise Laurenius

2014-02-16 @ 19:47:36
URL: http://evelinaknipstrom.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0