Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Hamburgertrenden

De senaste åren har det verkligen skett en revolution i hamburgervärlden. Hamburgare som tidigare var en snabb, sliskig måltid på snabbmatskedjorna, är numera en hajpad kult-måltid där resturanger försöker bräcka varandra i vem som serverar den smakrikaste burgaren. Det gäller att ha det bästa köttet, det krispigaste brödet och de frasigaste pommes fritesen. Jag har absolut inget emot denna hajp. Jag som sedan länge bojkottat kedjor som McDonalds och Burger King, kan nu äntligen återigen få njuta av hamburgare ute på stan. Underbart.
 
Denna trend figurerar inte bara i Sverige, utan är minst lika stor - om inte större - i Italien. Italien är ett land där man alltid har tagit väl vara på sina råvaror. Matkunskapen är stor, även bland de yngsta i familjen, och man har stor koll på vad man stoppar i sig. Redan 1986 startade italienaren Calin Petrini organisationen Slow Food för att fungera som en motpol till det ständingt växande konceptet Fast Food. Idag har organisationen medlemmar i över 150 länder och dess syfte är att gynna god, ren och rättvis mat. Det handlar om ekologi, gastronomi och etik som tillsammans skapar fantastiska råvaror och i slutändan också otroligt goda maträtter. 
 
 
I fredags var jag och mina kollegor ute och åt lunch på en Slow Food-hamburgerrestaurang här i Como. Stället heter Mystic Burger och öppnade sent förra året av två ägare som, i en värld där allt blir mer och mer globaliserat, bestämde sig för använda råvaror de kunde hitta i sitt eget territorium. Intentionen var att skapa en modern råvara (hamburgaren) gjord på ett karaktäristiskt och traditionellt vis, så som man skapade mat förr i tiden. Resultatet blev en hamburgare med bröd gjort av antik säd (bakat på ett vis som ingen längre gör då processen helt enkelt är för dyr), ost som kommer från djur som betat på kullarna i trakten, och kött från djur som levt sitt liv i Lombardia. Efter denna utläggning, tror jag inte ens jag behöver beskriva hur god hamburgaren var!
 
Så, här kommer därför denna bloggs första restaurangtips. Om ni har vägarna förbi Como, missa för Guds skull inte detta ställe:
 
Mystic Burger
Via Diaz 78/80
22100 Como
Italien
+39 031 263 171
Hemsida
 
 
Och ni vet väl att det figurerar en del alternativa hamburgerrecept på denna blogg? När ni vill ha en hamburgare som inte består av kött, men ändå är fantastiskt god (och nyttig, hemmagjord och super Slow Foodig) kan ni titta in på följande länkar:
 
För en kikärtsburgare med sötpotatispommes och hemmalagad ketchup.
För en pumpaburgare med citrondressing och hasselnötskräm.
För en laxburgare med karamelliserad lök och vitlöksfrästa bönor.

Kommentarer
Postat av: P

Ta mig ditt nästa gång vi är på besök!
Hamburgerfreaket P

Svar: Med glädje!
Louise Laurenius

2014-02-03 @ 14:15:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0