Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Skogschampinjonburgare med linsfrallor

Jag skypeade med min faster förra veckan. Vi pratade om allt möjligt, bland annat om att hon och familjen skulle testa att göra min pizza på blomkålsbotten till helgen. Kul! Jag vet ju inte om ni någonsin följer recepten jag skriver ner, men om så är fallet, får ni jättegärna höra av er och berätta vad ni tyckte. Vi pratade vidare om denna blogg och hon sa någonting som fick mig att tänka till lite: Du är lite alternativ i din matlagning Louise.
 
Ja, precis så är det ju. 
 
Jag älskar att testa nya saker. Gå andra vägar än de traditionella. Ta intryck från höger och vänster, från andra kulturer och via alternativa ingredienser och tillagningsmetoder. Ni kommer troligen aldrig få se en tallrik som består av kött, potatis och béarnaisesås på denna blogg. Det är väldigt långt från min verklighet. På gott och ont kanske. För någonstans inom mig gror en önskan om att någon gång i framtiden kanske söka mig till ett program som till exempel Mästerkocken. Men frågan är om jag skulle klara det. Jag har aldrig styckat en fågel. Jag kan inte alla innertemperaturer en köttbit ska ha för att bli perfekt medium rare. Och ber du mig göra en rödvinssås baserat på erfarenhet är jag körd. Däremot är jag otroligt bra på att få till det när jag får göra som jag själv vill. När jag inte behöver hålla mig inom de traditionella ramarna. 
 
Och med det sagt kommer här dagens recept. En helt ny sorts burgare. Sedan jag upptäckte hur användbart fiberhusk är, har jag försökt skapa bröd av allt möjligt här hemma. Till denna burgare gjorde jag därför frallor av linser och morötter. Det ni. Helt mjölfria, men ändå fullt dugliga som substitut till vanligt hamburgerbröd.
 
 
Skogschampinjonburgare med linsfrallor
(3 stycken)
 
Svampburgare
200 gram skogschampinjoner
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 dl färsk persilja
1 dl mandlar
1 dl vita (kokta) bönor
Paprikapulver
Salt&peppar
 
Linsfrallor
2 dl (kokta) linser
2 små morötter, grovhackade
½ äpple, skalat och grovhackat
½ tsk salt
½ dl färsk persilja
1 ägg
½ tsk bakpluver
2 tsk fiberhusk
½ tsk fänkålsfrön
Salt&peppar
Flingsalt
 
1.
Svampburgarna gör ni så här:
Dela svampen i större bitar och stek den tillsammans med grovhackad lök och vitlök i olivolja i en stekpanna. Låt steka tills svampen avgett allt sitt vatten och löken blivit mjuk. Mixa under tiden mandel och persilja med en handmixer eller i en matberedare. Tillsätt svampmixen och bönorna, mixa till en grov smet. Krydda efter smak och sätt sedan smeten i kylen för att vila en timme. Forma sedan till biffar och stek i ugnen cirka 30-40 minuter på 175 grader.
 
2.
Linsfrallorna gör ni såhär:
Mixa linser, morötter, äpple, salt och persilja till en grov röra. Rör ner ägg, bakpulver, fiberhusk och fänkålsfrön. MIxa igen. Salta och peppra efter smak. Låt det stå och svälla en stund forma sedan till bullar (tillsätt eventuellt mer fiberhusk om smeten är för lös). Strö över flingsalt och baka i ugnen i cirka 15-20 minuter på 200 grader, tills de fått en gyllenbrun färg. Låt svalna något innan ni delar dem.
 
 
Som ni ser serverade jag burgarna med en väldigt rosa sås. Det är en hallonsås. Jag vet att det låter otippat, men det fungerar väldigt bra som brytning. 
 
Hallonsås (1 port)
½ dl crème fraîche
½ dl färska hallon
1 msk kokosflingor
1 msk parmesan
1 tsk honung
Salt&peppar
 
1.
Mosa hallonen. Riv parmesanen. Blanda sedan allt och smaka av med salt och peppar.
 
 
Buon appetito!
 
Inspiration till dessa recept hittade jag på denna blogg

Kommentarer
Postat av: Faster

Om ni undrar, pizza-receptet var GRYMT! !❤️

2014-02-18 @ 23:14:02
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

sv: Haha ja hoppas det! Så dom inte tycker att jag förstört deras pizza ;) Isåfall får du lugna dem med att det bara är en paj, haha :)

2014-02-19 @ 19:42:30
URL: http://lisascupcakery.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0