Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bakad banan- och kokoshavregrynsgröt med jordnötssmör och granatäpple

Ni som har följt denna blogg lite mer regelbundet har nog vid denna tidpunkt förstått att jag har en relativt nyfunnan kärlek till jordnötssmör. Jag använder det i nästan alla mina frukostar nu för tiden. Det är ju så gott! Och det krävs så lite, för att det ska mätta så mycket. Just därför är det det ultimata komplementet till din frukost - du står dig fram till förmiddagsfrukten utan probem.
 
Imorse fick jordnötssmöret toppa min bakade banan- och kokoshavregrynsgröt. Banan- och kokoshavregrynsgröt. Jag skulle kunna säga det om och om igen. Banan- och kokoshavregrynsgröt. Det var så in i väggen gott att jag tror jag skulle vilja äta det för resten av livet. Och det bästa av allt är att det ser jättefancypancy ut, men vad du har gjort är egentligen bara att stoppa in din ogräddade gröt i ugnen och låter den gå klart där. Blir inte mycket bättre än så. Lova mig nu att testa detta i helgen.
 
 
Bakad banan- och kokoshavregrynsgröt med jordnötssmör och granatäpple 
(1 port)
1 dl havregryn
1 dl kokosmjölk
1 dl vatten
1 mogen banan
1 krm salt
½ tsk bakpulver
½ tsk vaniljsocker
1 msk jordnötssmör
1 msk granatäppelkärnor
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader
 
2.
Blanda havregrynen med kokosmjölken och vattnet och låt det stå i 5-10 minuter så att det hinner svälla lite. 
 
3.
Under tiden mosar du bananen med en gaffel. Blanda sedan ner banan, salt, bakpulver och vaniljsocker i havregrynssmeten. Rör om.
 
4.
Hitta en lagom stor ungstålig portionsform. Häll i smeten, men lämna en liten kant eftersom gröten sväller i ugnen på grund av bakpulvret. Låt stå i ugn  cirka 15 minuter.
 
5.
Ta ut från ugn. Toppa med jordnötssmör och granatäppelkärnor. Njuuuuuut!

Kommentarer
Postat av: Sofie Hedman

Såg verkligen jätte jätte gott ut! :)
KRAM

Svar: Ja, det var det verkligen! Du får prova själv! ;)
Louise Laurenius

2014-01-31 @ 21:09:23
URL: http://sofiehedmaan.blogg.se/
Postat av: Emelie

D lät gott :)

Svar: Det var det! ;)
Louise Laurenius

2014-02-01 @ 07:47:49
URL: http://rexe.blogg.se/
Postat av: Mattias

Såg supergott ut!

Svar: Tack, det var supergott! Nya favoritfrukosten!
Louise Laurenius

2014-02-01 @ 19:05:13
URL: http://fooddude.blogg.se
Postat av: Evelina

wow, vilket coolt recept!

Svar: Ja, det är så himla gott också! Måste prova! :)
Louise Laurenius

2014-02-02 @ 22:21:34
URL: http://imevelina.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0