Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Falafel med sötpotatis

Hamburgare. Check. Pizza. Check. Phad Thai. Check. Snabbmat kan vara bra för dig. Jo, det är sant. Om du gör den själv vill säga och således styr innehåll i allt vad gäller råvaror och kaloriintag. Använd dig av naturliga råvaror och anpassa recepten så lovar jag dig att du inte behöver undvika varken hamburgare eller pizza. Titta tillbaka i denna blogg så ska du själv få se att det går. Och det bästa är att det går lika snabbt som att ringa-beställa-hämta-betala-packa-upp-äta. Det kräver bara lite mer kärlek.

Med inspiration från förra veckans Mästerkocken bestämde jag mig idag för att ge mig på nästa snabbmat: Falafel. Det finns två saker som gör falafeln onyttig. Ett: den ska friteras. Två: den serveras oftast med någon typ av fet sås. Med två enkla modifikationer kan du alltså njuta av falafel med gott samvete. Jag valde att ugnsbaka mina och göra en sås av crème fraîche. Problem solved. Dessutom adderade jag sötpotatis i min falafelsmet (vilken annars till största delen endast består av kikärtor), vilket bidrog till en smaskig, saftig falafel.
 
 
Receptet nedan räcker till cirka 25 små falaflar och en lagom stor portion består väl av 3-5 stycken beroende på hur hungrig man är. Oavsett vad, så blir det många måltider av smeten, vilket ju är perfekt om man vill äta super-snabb snabbmat de kommande dagarna. Allt är ju klart, väntandes på dig i kylen. Kanon att ta med i matlådan för alla er studenter.
 
Ikväll åt jag min falafel i ett italienskt piadina-bröd (det kan nog mest liknas vid ett sådant bröd man får i en vanlig kebabrulle hemma) tillsammans med zucchini- och kaprissås samt ruccola. Men man kan likväl äta falafel till en vanlig sallad, i ett pitabröd, eller varför inte slå till på stort och koka couscous att äta till. Jag menar, när vi ändå är i Mellanöstern, kan vi ju likväl gå fullt ut... Nu över till receptet.
 
 
Falafel med sötpotatis (cirka 20-25 stycken)
250 g kokta kikärtor
200 g sötpotatis
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk majsmjöl
1 dl havregryn
1 ägg
1 ½ tsk ingefära
1 ½ tsk kanel
1 tsk paprikapulver
Salt/Svartpeppar/Vitpeppar
Sesamfrön
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader
 
2.
Skölj kikärtorna i kallt vatten. Skala sötpotatisen och riv den på den grova sidan på ett rivjärn. Grovhacka löken och vitlöken. Lägg allt i en bunke och mixa med en stavmixer till en slät smet. Blanda i ägget, majsmjölet och havregryn. Rör om. Blanda ner alla kryddor. Rör om. Smaka av.
 
3.
Rulla lagom stora bollar av smeten och rulla sedan bollarna i sesamfrön innan du lägger dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Känn på bollarna, de ska ha blivit fasta på ytan, men fortfarande ha en något mjuk kärna.
 
4.
Servera med valfria tillbehör. Jag gjorde min sås av ½ dl crème fraîche, 1 msk kapris, 2 msk finhackad zucchini, salt&peppar. Låt fantasin flöda.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0