Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Låtsas-Samosas med jordnötssås

Har ni någon gång ätit Samosas? En Samosa är en friterad deg med fyllning av potatis, lök, ärtor, linser och/eller kyckling och biff. De är oftast trekantiga till formen och serveras gärna tillsammans med en chutney. Inspirerad av ett Samosa-recept som flög förbi mig i helgen gjorde jag igår min egen variation. Men slutresultatet är nog så långt från en Samosa man kan komma, så jag vet inte om det är rätt att likna de två vid varandra. Nåväl, inspiration kan komma från många ställen och hur man förädlar den inspirationen är upp till var och en.
 
Mina Samosas är inte friterade, utan ugnsbakade. Mina Samosas består inte av en deg, utan är gjorda av rispapper. Mina Samosas är inte fyllda med potatis, utan med kikärtor. Mina Samosas är inte trekantiga, utan rektangulära. Mina Samosas serveras inte med en chutney, utan med jordnötssås. Ni förstår poängen. Så vad är likheten då? Well... De är en-sorts-fyllning-i-ett-sorts-omslag. Ungefär så.
 
Jordnötssåsen förresten. Jag följde receptet som vi gjorde på matlagningskursen i Vietnam. Till en början i alla fall. Sedan pimpade jag den på mitt eget vis. I en vietnamesisk jordnötssås använder man sig av vietnamesisk fisksås, vilket kan tyckas oerhört märkligt. Men misströsta ej. Den påminner lite om soja när det kommer till sältan, men med en extra smak, eller i alla fall doft, av... fisk. Titta in i en asiatisk affär och se om de har något liknande hemma i Sverige. Jag importerade min från Mui Ne, för jag kan bara drömma om att hitta något sådant i Italien, inte ens i den biologiska affären.
 
 
Låtsas-Samosas med jordnötssås (2 port)
4 rispapper
1 burk kikärtor, mixade
1 morot, skuren i små bitar
1 vårlök (eller lite gräslök, eller en bit purjolök), strimlad
1 näve basilika, hackad
Några troppar tabasco
Paprikapulver
Salt&peppar
Olivolja
Sesamfrön
 
3 msk vatten
3 msk fisksås
3 msk jordnötter, hackade
1 lime, saften
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 msk jordnötssmör
Några troppar tabasco
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader.
 
2.
Häll av kikärtorna i durkslag och skölj dem i kallt vatten. Mixa dem till en smet med en stavmixer. Blanda ner övriga ingredienser i röran.
 
3.
Blöt ett rispapper i taget så att det blir mjukt (20 sekunder). Lägg en fjärdedel av röran mitt på pappret och vik över kanterna så att det blir ett paket. Lägg med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper. Upprepa tre gågner.
 
4.
Pensla paketen med lite olivolja och strö över sesamfrön. Sätt in i ugnen i cirka 25 minuter.
 
5.
Gör jordnötssåsen genom att blanda alla ingredienser till något som liknar en vinägrett. Om man har gjort vårrullar så är det gott att doppa i såsen, men dessa samosas är lite för mjuka för det, så det lättaste är att ringla över jordnötssåses över dem när de ligger på tallriken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0