Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Mat från en annan del av världen

Jag har varit i Vietnam två veckor över jul och nyår, därav har bloggen runnit på sparlåga. Istället har jag fokuserat på att uppleva nya smaker och blivit magsjuk som följd. Men jag hann med att äta en hel del gott trots detta lilla missöde. En massa god frukt till exempel. Mango i massor, likså färsk kokosnöt, litchi och drakfrukt. Och vattenmelon, ananas och små söta bananer. Man skulle kunna säga att jag blivit halvt fruktoman. Men inte helt fullt ut, för jag har även ätit upp en hel del portioner stekta nudlar med diverse protein, en och annan vårrulle och en del god fisk. 
 
I Vietnam finns det två smaksättare som är väldigt frekvent använda i matlagningen. Den ena är koriander, den andra är deras speciella fisksås. Jag tycker om det mesta, men koriander tror jag är den värsta kryddan som går att finna på vår jord, jag tycker bara det smakar parfym. Därav gick några av de vietnamesiska rätterna bort för mig, bland annat de färska vårrullarna som jag egentligen älskar (och gärna gör själv, se recept här). Däremot tyckte jag att fisksåsen var en hit. Den tillförde en annorlunda smak och en god sälta till många rätter. Jag köpte med mig en flaska hem, så vi får se hur jag kan komma att använda den själv.
 
Det roligaste ur matsynpunkt var nog ändå när vi deltog i en matlagningskurs där vi fick lära oss att göra några vietnamesiska klassiker. I ett kök på stranden hann vi med att laga soppan Pho, rispannkakor, färska vårrullar (utan koriander för min del), jordnötssås, och skaldjurssallad. Vår lilla kokerska som lärde oss hemligheterna bakom det vietnamesiska köket var så söt, jag skulle vilja ta hem henne och laga mat med henne varje dag.
 
Årets julbord...
 
Det gäller att passa på!
 
Litchi! Lika god som den är rolig att titta på!
 
Matlagningskurs på stranden.
 
Med en massa spännande smaker involverade.
 
Vi lärde oss att rulla vårrullar...
 
...och se så fina de blev!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0