Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Shiratakinudlar med krämig jordnötssås

Häromdagen då jag var och handlade i det Biologiska Centret (måste understryka hur mycket jag älskar det stället, där finns nästan allt som inte går att hitta i en vanlig supermercato här i Italien), sprang jag på en hylla med japanska ingredienser. Bland dessa kunde jag hitta Shiratakinudlar, supernudeln som är gjord av Konjac-rot och innehåller nästan inga kalorier alls (cirka 15 kcal per 100 gram att jämföra med vanliga nudlar som innehåller cirka 400 kcal per 100 gram). Självklart köpte jag med mig ett paket hem, nyfikenheten tog liksom över. Shiratakinudlar paketeras förkokta i vätska och innan de används måste de sköljas i kallt vatten för att bli av med den något fiskiga lukten. Eftersom de är förkokta, tar de nästan ingen tid att tillaga.
 
 
I helgen bestämde jag mig för att göra en asiatisk rätt av det hela. Jag skriver asiatisk, för jag kan inte säga om influenserna till min sås kommer från Indien, Kina, Japan, Thailand eller något annat spännade land. Såsen blev jättegod. När man inte har några kalorier i kolhydraterna, kan man ju lägga krutet i såsen. Vad kommer till Shiratakinudlarna så får de betyget godkänt. Helt ärtligt är vanlig pasta eller vanliga nudlar godare, men om man ser till det låga kaloriinnehållet så får Shiratakinudlarna ändå ett bra betyg. Det är absolut ett fullt dugligt alternativ om man vill äta pastarätter flera gånger i veckan men samtidigt inte stoppa sig full med massa kalorier. Mätt blir man också, så tummen upp!
 
 
Shiratakinudlar med krämig jordnötssås (2 port)
200 g Shiratakinudlar i vätska
 
1 ½ dl kokosnötmjök
1 grovhackad tomat
1 ½ msk jordnötssmör
1 msk färsk finhackad ingefära
1 stor finhackad vitlöksklyfta
1 msk sojasås
1 lime, juicen
1 ½ tsk curry
Några droppar tabasco
Salt & peppar
 
½ gul lök, grovhackad
1 morot, skuren i små grova stavar
½ gul paprika, skuren i bitar
1 tomat, skuren i bitar
 
Vårlök/Persilja till garnering
 
1.
Häll Shiratakinudlarna i ett durkslag och skölj i kallt vatten några minuter
 
2.
Gör såsen: Blanda alla ingredienser i en liten kastrull och låt koka upp. Ta sedan bort från värmen.
 
3.
Stek grönsakerna i en stekpanna (vill man kan man här också addera någon slags kött). När de blivit något mjuka, addera nudlarna och såsen. Värm upp.
 
4.
Toppa med grovhackad vårlök eller purjolök samt persilja. Enjoy! Ät med pinnar för bästa upplevelse!
 

Kommentarer
Postat av: karin - trattoria

Jorsnötssås är en favorit här hemma hos oss, Peters mamma är från Papua Nya Guinea och det här är matlagning han har växt upp med - gillas skarpt!

Svar: Åh, då måste ni vara experter! Har du något tips på hur man gör den bästa jordnötssåsen? Jag var i Vietnam över jul/nyår och då deltog jag i en matlagningskurs där vi använde vietnamesisk fisksås i jordnötssåsen. Oväntat, men väldigt gott! :)
Louise Laurenius

2014-01-20 @ 16:51:26
URL: http://www.trattoria.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0