Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Burrata!

Det här är inte ett recept. Det här är ett tips. Och ni som följer tipset kommer att älska mig för att jag har introducerat er till denna gåva från osthimmeln. Tipset stavas Burrata. B u r r a t a. Som en mozzarella upphöjt till hundra. Skillnaden är, att då mozzarellan är en relativt hård färskost, beter sig burratan annorlunda. När du sticker kniven i burratan framträder ett krämigt innanmäte som, helt ärligt, gör livet värt att leva. Det är så, så gott.
 
Burrata kommer från södra Italien, från regionen Puglia. Osten ser precis ut som en boll vilken är fylld med grädde och strimlade bitar av mozzarella. Dessa strimlade bitar kallas stracciatella (nej, det är inte bara en glass-smak), och ibland säljs endast stracciatella i vissa butiker eller på vissa restauranger (som att bara äta mittenbiten på kanelbullen). Stracciatellan kan uppfattas som smörig, och det är just därifrån Burratan har fått sitt namn - smör heter nämligen burro på italienska.
 
Jag kan tänka mig att det kan vara rätt svårt att hitta Burrata i Sverige - eftersom den är så färsk så har den kort hållbarhet och den måste mer eller mindre distribueras direkt från leverantör till slutkonsument inom en dag. Men, om ni lyckas hitta en passionerad ostguru i Sverige som har förstått att importera Burrata, gå då och köp er en. Ni kan tacka mig för tipset sen.
 
 
Enklast är bäst. Spenat, tomater, olivolja och balsamico är allt som behövs för att göra Burratan sällskap. Lite nötter och salt och peppar och också helt okej för extra crunch och smak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0