Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pannbiffar med Curryhummus

Häromdagen köpte jag med mig nötfärs på väg hem från jobbet. Jag hade tänkt fylla mina glutenfria piroger med någon sorts köttfärsfyllning, men när jag väl kom hem ångrade jag mig och valde att fylla dem med svamp istället. Så köttfärsen blev liggandes i kylen i väntan på att jag skulle inspireras till att göra något med den. Men inspirationen kom aldrig. Jag väntade på att något roligt recept skulle flimra förbi - ett recept som inte var tacos, hamburgare eller köttbullar, men ett tag kändes det som att köttfärs endast var ämnat åt de tre rätterna. Utgångsdatumet för färsen började närma sig och till slut var jag helt enkelt tvungen att använda den - jag hatar nämligen att slänga mat. Beslutet föll på pannbiffar, typiskt svenskt och en bra kompromiss mellan köttbullar och hamburgare. Men eftersom jag tycker om att äta otraditionell mat så serverade jag inte mina pannbiffar med potatis, brunsås och lingon (som för övrigt inte går att få tag på här om man inte åkter till IKEA). Istället valde jag att göra en stark curryhummus och serverade mina pannbiffar på en spenatbädd. Fullträff!
 
 
Pannbiffar
(4 biffar - 2 port)
300 gram nötfärs
½ dl rismjölk (eller valfri mjölk)
½ dl ströbröd
½ gul lök
½ msk soja
½ msk fisksås
Salt&peppar
Smör till stekning
 
1.
Riv löken fint och blanda med mjölk, ströbröd, soja, fisksås och kryddor. Låt svälla i cirka 10 minuter. Blanda därefter ner färsen. Forma till fyra biffar.
 
2.
Värm en rejäl klick smör i en lagom varm stekpanna. När smöret tystnat, lägg ner pannbiffarna och stek cirka 3-4 minuter på varje sida. 
 
3.
Vill ni så kan ni sedan göra en toppredning och göra en sås av stekskyn. Blanda 1 msk mjöl med 2 msk vatten i ett glas och vispa ut alla klumpar. Häll sedan redningen i stekpannan samtidigt som ni vispar med en ballongvisp eller liknande. Volià, där har ni er sås.
 
Curryhummus
(2 port)
1 burk kikärtor
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
1 msk curry
Några droppar Tabasco
½ tsk honung
½ citron, saft och cest
Salt&peppar
 
1.
Häll av kikärtorna och skölj noga. Finhacka vitlöken. Blanda alla ingredienser i en skål och mixa till hummus med en stavmixer. Smaka av med salt och peppar.

Kommentarer
Postat av: Clara

Lät och såg riktigt gott ut! :D

Svar: Taaack, vad kul att höra att du tyckte det!
Louise Laurenius

2014-07-13 @ 11:20:59
URL: http://mittlivsomjonsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0