Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Salt kolapaj med björnbär och vita vinbär

Den här pajen. Oh. My. God. Om ni är ute efter en riktig belöning eller sugen på något väldigt, väldigt gott - då är det är receptet för er. Salt kola möter ett krispigt havreskal och toppas sedan med bär efter smak. Jag ska inte ta åt mig äran för receptet, jag hittade det helt enkelt på ica.se, och den enda modifiering jag har gjort är väl egentligen bara att lägga till ingefära i pajskalet och toppa med annat än de röda vinbären som föreslogs i orginalreceptet. Ja, och så valde jag att servera den med grädde utvispad med turkisk yoghurt för extra syra. Så så god, och lite räcker en lång väg - den är väldigt mättande, vilket kanske är tur, eftersom det är en hel del socker, smör och grädde i smeten. Men att unna sig, det får man göra ibland!
 
 
För övrigt var det första gången jag kokade kola. Typ. Eller det kanske jag har gjort när jag var yngre och jag och mamma bakade julgodis. Men att koka kola tillhör i alla fall inte vanligheterna i mitt hem. Men det gick bra. Det gäller bara att låta smeten få sin tid på spisen, och sedan göra kulprovet efter cirka 25 minuter för att se om den är klar - om inte är det bara att koka den lite längre. Tipset för att sedan rengöra kastrullen som du kokat kolan i är att fylla den med vatten och diskmedel och låta koka upp igen. Då rengör den nästan sig själv och du slipper riva ditt hår av förtvivlan när kolan stelnat och inte vill gå bort hur mycket du än gnuggar med diskborsten.
 
 
Salt kolapaj med björnbär och vita vinbär
(1 paj)
125 gram smör
1 dl socker
1 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
 
3 dl vispgrädde
1 ½ dl ljus sirap
1 ½ dl muscovadosocker
1 ½ tsk vaniljsocker
75 gram smör
½ tsk flingsalt
 
1 ½ dl vispgrädde
1 dl turkisk yoghurt
Bär
 
1.
Smält smöret. Blanda med socker och havregryn. Blanda mjöl med kanel och ingefära, rör sedan ner i smöret och blanda snabbt ihop till den deg.
 
2.
Tryck ut i smord form med löstagbar kant (24-26 cm i diameter). Låt skalet gå up cirka 3 centimeter upp på kanten. Ställ i kylen i en halvtimme. Grädda sedan i ugn i 10 minuter på 200 graders värme. Låt svalna.
 
3.
Koka upp grädde, sirap och muscovadosocker till en kola. Det tar cirka 25-30 minuter för den att bli rätt i konsistensen. Testa genom att droppa lite smet i ett glas med kallt vatten. Om du kan rulla smeten till en kula så är den klar. 
 
4.
Ta bort från värmen och vänd ner smör skuret i bitar samt vaniljsocker. Låt svalna helt. Häll sedan i pajskalet.
 
5.
Strö flingsalt över pajen och sätt sedan in i kylen att stelna. Minst en timme.
 
6.
Vid servering vispar ni grädde och blandar med turkiskt yoghurt. Dekorera pajen med valfria bär. Ät och njut.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0