Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sesamflarn med mer sesam helt enkelt

För bara några dagar sedan gjorde jag ett sesamflarn till middag som blev så gott. Om det kan ni läsa här. Det blev faktiskt så gott att jag bestämde mig för att återupprepa denna middag redan i helgen som gick - men med lite modifieringar. Jag ändrade i flarn-receptet så att det nu innehåller ännu mer sesamfrön och mindre mjöl. Dessutom valde jag en ny topping grundad på en avokadohummus (jag kunde inte bestämma mig för om jag ville ha guacamole eller hummus, så det blev en kombination). Här kommer mitt pimpade sesamflarnrecept. Lika krispigt som det förra, men med mer smak av sesam. Gott!
 
 
Sesamflarn med mer sesam helt enkelt
(1 port)
15-20 gram rumstempererat smör
½ dl grahamsmjöl
1 dl sesamfrön
1 tsk fiberhusk
½ tsk salt
½ ägg
 
1 dl kokta kikärtor
½ avokado
1 vitlöksklyfta
Citronsaft och cest från ½ citron
1 msk hackad gräslök
Salt&peppar
 
En skiva kalkon
3 körsbärstomater
Fetaost
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader.
 
2.
Blanda tärnat smör med mjöl, sesamfrön och salt till en grynig massa. Tillsätt det halva ägget och knåda ihop till en deg. Lägg i kylen i cirka 10 minuter. 
 
3.
Bred ut degen med en stekspade på ett bakplåtspapper (denna deg är något lösare än den förra, så den går inte att kavla ut - om du inte har världens tålamod...). Grädda i ugnen i cirka 15 minuter.
 
4.
Under tiden mixar du alla ingredienser till avokadohummusen med en stavmixer.
 
5.
När flarnet är redo, låt svalna så länge du okar vänta, bred sedan på avokadohummus och toppa med kalkon, tomater och fetaost. Och citroncest och gräslök om du vill!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0