Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Kycklingburgare med karamelliserad lök och pressgurka i frö- och nötfrallor

Det hela började med att en kompis efterfrågade ett recept på glutenfritt bröd. Efter att ha delgett receptet på mina helt magiskt goda frö- och nötfrallor bestämde jag mig för att baka ett eget parti. Väl klara och ute ur ugnen tittade jag på dem och ställde mig själv frågan vad jag nu skulle göra med dem. Lunch hade jag redan ätit, och jag ville äta något mer än bara frallor till middag. Där och då öppnade jag kylen som jag gjort så många gånger förr när jag behövt inspiration. I min lilla frysbox hittade jag ett gäng kycklingfiléer, därunder låg en överbliven äggula i en skål, och på hyllan under låg den sista gräslöken efter veckans storhandling. Hmm. Kycklingburgare! Med mina nygräddade frallor. Det måste blir magi. Tänkt-bestämt-gjort!
 
När jag sedan vände mig till grönsakslådan och såg löken var det helt klart att den skulle karamelliseras. Att jag däremot valde att göra pressgurka då jag såg gurkan var inte en lika stor självklarhet. Jag förstår inte hur jag kan bli sugen på saker jag a l d r i g äter. Men det händer mig ofta, och denna gång var det alltså pressgurka det handlade om. Bara till att sätta igång att göra 1-2-3-lag. Men. Ättika är svårt att finna i de italienska butikerna, så jag var djärv och bytte ut den mot vitvinsvinäger - det fungerade mer än väl.
 
 
Kycklingburgare med karamelliserad lök och pressgurka med frö- och nötfrallor
(2 port)
200 g kycklingfilé
1 äggula
½ dl keso
1 msk hackad gräslök
Salt&peppar
 
1 gul lök
1 msk smör
1 tsk socker
1 krm salt
¾ dl vatten
 
10 cm gurka
2 tsk salt
2 msk vitvinsvinäger
4 msk socker
6 msk vatten
Hackad persilja
Vitpeppar
 
Senap, sallad, ricotta och Frö- och nötfrallor till servering
 
1.
Pressgurka:
Skiva gurkan med en osthyvel och lägg dem på en tallrik. Salta gurkan och sätt sedan någon tungt ovanpå så att vattnet pressas ut. Låt stå i cirka 30 minuter. Blanda undertiden vitvinsvinäger, socker och vatten och vispa tills sockret lösts upp. Krydda med hakad persilja och vitpeppar. Krama ut vattnet ur gurkan och häll på lagen. Låt stå i kyle minst en timme innan servering.
 
2.
Karamelliserad lök:

Skiva löken i tunna ringar. Hetta upp smöret i en stekpanna. När smöret tystnat i pannan, lägg i löken. Stek på hög värme tills löken fått färg. Sänk sedan värmen och låt löken steka till den blivit mjuk, ca 10-15 minuter. Rör om då och då så att den inte bränns fast. Sockra och salta. Häll sedan på vattnet och låt det koka in. Löken är klar när vattnet har försvunnit och löken blivit mjuk och god.

 

3.

Kycklingburgare:

Hacka kycklingfiléerna i små bitar och mixa dem sedan till en färs med en stavmixer. Blanda ner äggulan, keson och gräslöken. Smaksätt med salt och peppar. Låt stå och dra i 15-30 minuter. Sätt ugnen på 160 grader. Forma färsen till två biffar och lägg på en plåt. Sätt in i ugnen i cirka 15 minuter, ta sedan ut biffarna och stek dem i en stak panna för att få en fin yta (eller grilla dem om vädret tillåter).

 

4.

Montering:

Dela en frö- och nötfralla. Bred stark senap på ena halvan. Toppa med sallad, hamburgare, pressgurka och karamelliserad lök. Bred ricotta på den andra frallan. Peppra. NJUT!

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0