Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Okonomiyaki

För ungefär ett halvår sedan öppnade en ny restaurang i Milano, som jag sedan dess har velat besöka men utan att lyckas hitta tiden till det. Så när mina föräldrar var och hälsade på mig i helgen tyckte jag det kunde passa perfekt att vi alla fick uppleva något nytt tillsammans. Stället heter Maidò och är en japansk restaurang som serverar Okonomiyaki, en specialitet bland japansk street food. Okonomiyaki är en sorts salt pannkaka som är baserad på riven vitkål, och den går att tillaga på en miljon olika vis. Själva namnet kommer faktiskt från okonomi vilket betyder vad du vill och yaki vilket betyder grillat/stekt, så med detta sagt förstår ni säkert att rätten är anpassningsbar. Jag åt en okonomiyaki med räkor, och jag tyckte den var så god att jag bestämde mig för att göra ett försök på hemmaplan redan igårkväll. Jag bytte räkorna mot pancetta, och gjorde hemmagjord okonomiyakisås av Worcestersiresås (världens svåraste namn att uttala) och ketchup. Det blev väldigt lyckat, och var superenkelt att göra! Testa ni också, det är ett billigt sätt att resa till Japan!
 
 
Okonomiyaki
(1 port)
100 gram pancetta
2 msk hackad purjolök
100 gram finstrimlad vitkål
2 ägg
Salt/peppar
Olivolja till stekning
 
Okonomiyakisås
1 msk Worcestershiresås
1 msk Ketchup
½ tsk honung
 
Topping
1 msk majonäs
Nori
 
1.
Stek pancettan krispig i sitt eget fett. Tillsätt finhackad purjolök och vitkålen. Låt steka tills vitkålen blivit mjuk.
 
2.
Häll vitkålsblandningen i en skål och blanda ner två ägg. Häll lite olivolja i stekpannan och häll i smeten. Forma till en stor pannkaka. Sänk värmen till låg temperatur, sätt på ett lock och låt pannkakan steka i cirka 3 minuter. Vänd den sedan, sätt på locket och låt steka ytterligare 3 minuter.
 
3.
Blanda alla ingredienser till såsen.
 
4.
Lägg upp okonomiyakin på en tallrik, bred såsen över och ringla majonäs över såsen i ett fint mönster. Toppa med ett väldigt finhackat nori-ark (samma som du använder till att göra Maki-rullar när du gör sushi).
 
5.
Ät med pinnar för bästa känsla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0