Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Frukostmorotskaka

Morotskaka till frukost, hur låter det? Helt okej i min öron. Men om ni är som jag och inte vill börja dagen med en massa socker så tycker jag ni ska följa mitt recept, för där är varken socker eller mjöl i. Det är till och med laktosfritt för jag använde rismjölk istället för vanlig mjölk. Rismjölk är dessutom bra om man bakar sockerfritt, för den är naturligt söt. Jag erkänner att vanlig hederlig morotskaka kanske är snäppet godare, men den här frukostmorotskakan är en fantastisk kompromiss om ni vill lyxa till er morgon litegrann. Servera med yoghurt, banan, nötter och kanske lite jordnötssmör eller honung på toppen så ska ni se att ni kommer bli mer än nöjda.
 
 
Frukostmorotskaka
(4 portioner)
3 dl havregryn
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 tsk var av Kanel/Ingefära/Kardemumma
2 morötter
1 dl rismjölk
2 ägg
 
1.
Blanda havregryn, bakpulver, salt och kryddor i en bunke.
 
2.
Grovriv morötterna och blanda med mjölk och ägg.
 
3.
Häll den blöta blandningen i mjölblandningen. Rör om till en smet.
 
4.
Häll i en ugnsfast form (25x15 cm, cirka) och sätt in i en 175 grader varm ugn i cirka 25-30 minuter.
 
5.
Servera med yoghurt, banan, nötter och jordnötssmör eller lite honung.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0