Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Kolakakor med pistagenötter och hasselnötter

Det var väldigt länge sedan jag gjorde vanliga kakor här hemma, fulla med gluten, socker och smör. Det brukar istället oftast experimenteras vilt med olika mjölsorter och smaksättningar i köket när det väl kommer till kakbak. Men. Ibland vill man bara ha en gammal hederlig onyttig kaka i ena handen, och ett glas varm mjölk i den andra. Och så länge de stunderna inte infaller alltför ofta, så tycker jag man kan få falla för trycket. Igår var en sådan dag för mig. Jag utgick från ett chocolate chip cookie recept jag hittade, men ändrade det då jag inte hade huvudingrediensen hemma. Så istället för chocolate chips blev det pistagenötter, hasselnötter och lite annat smått och gott. De blev så goda! Jag hade i sirap så de blev sega som sirapskakor i mitten, men crunchiga i kanterna. Åh, mums! Och vilken tur att jag bara gjorde en liten sats, annars hade magen nog inte mått så bra idag!

 
Kolakakor med pistagenötter och hasselnötter
(6 stycken)
60 gram smör, rumsvarmt
½ dl råsocker
½ ägg, uppvispat
½ msk sirap
¾ dl vetemjöl
¼ dl havregryn
¼ tsk bakpulver
¼ tsk salt
½ tsk vaniljpulver
½ dl pistagenötter
½ dl hasselnötter
 
1.
Vispa smör och socker krämigt. Rör sedan ner det halva ägget och sirapen.
 
2.
Blanda vetemjöl, havregryn, bakpulver, salt och vaniljpulver i en annan bunke och vänd sedan ner det i smeten.
 
3.
Grovhacka nötterna och vänd ner även dessa.
 
4.
Lägg smeten på plastfolie och rulla ihop den till en korv. Lägg i frysen i 30 minuter.
 
5.
Efter 30 minuter, sätt ugnen på 180 grader.
 
6.
Dela korven i 6 delar och rulla varje del till en boll. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och platta till bollarna lite.
 
7.
Grädda i mitten av ugnen cirka 12-15 minuter. De kan vara lite mjuka när du tar ut dem från ugnen, de stelnar i rumstemperatur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0