Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bakad havregrynsgröt med röda bär

Hur många gånger kan man lägga in samma recept utan att det blir tjatigt? Jag tror jag har skrivit om den här ugnsbakade havregrynsgröten minst tre gånger tidigare i bloggen, men den är ju så. himla. god. Det är stor skillnad på kokt havregrynsgröt och bakad havregrynsgröt. Jag tycker om den man gör på spisen, absolut, men den i ugnen blir så himla krämig och fyllig att jag föredrar den alla gånger. Man kan variera den genom att använda olika sorters mjölk (havremjölk, mandelmjölk, kokosmjölk... vanlig mjölk), och så kan du smaksätta den med dina favoritkryddor. Jag älskar att blanda ner kardemumma. Men även saffran, vaniljpulver eller pepparkakskryddor funkar toppen.
 
Testa nu att göra gröten, så kanske jag slutar tjata om den. Det tar 5 minuter att blanda ihop smeten, sedan sköter den sig själv 20 minuter i ugnen. Under den tiden kan du passa på att duscha, göra morgonjympa, eller läsa tidningen. Sådant som man ändå borde ta sig tid att göra.
 
 
Bakad havregrynsgröt med röda bär

(1 port)

1 dl havregryn

1 dl valfri mjölk

1 dl vatten

1 mogen banan

1/2 tsk vaniljsocker

1/2 tsk bakpulver

1/2 tsk stött kardemumma

1 nypa salt

Hallon, gojibär och honung till toppingen

 

1.

Sätt ugnen på 180 grader.

 

2.

Blanda havregryn med mjölk och vatten och låt stå och dra några minuter.

 

3.

Mosa under tiden bananen och blanda den med vaniljsocker, kardemumma och salt. Vänd ner i havregrynsblandningen. Rör sist ner bakpulver.

 

4.

Häll allt i en ugnssäker form och grädda i cirka 20 minuter, tills gröten stelnat något. Toppa med det du tycker är gott, men jag rekommenderar verkligen färska bär, nötter, torkad frukt och honung.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0