Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Hemmagjord Granola på 5 minuter!

Jag har ett problem. Eller så mycket av ett problem kanske det inte är. Så låt mig börja om. Jag har en craving. Och det stavas g.r.a.n.o.l.a. När jag har en burk granola hemma, så tar den slut på en dag. Och då pratar vi om en ranson som för en normal granolakonsumerare kanske skulle räcka ett par veckor. Så ja, det är kanske ett problem ändå. Jag tycker det är för gott. Därför undviker jag oftast att ha granola hemma, för även om den är hemmagjord så är det ju inte optimalt att äta 4 deciliter havregryn under en dag. Men nu har jag kommit på lösningen för de där mornarna när jag verkligen vill toppa min yoghurt, min bananglass, eller min smoothie med något krispigt. Låt mig presentera för er min 5-minuters-granola. Granolan som du gör när andan faller på, och som du kan portionsbestämma beroende på hur många frukostar den ska räcka till (en till exempel). Hur smart är inte det? Den är precis lika god som den granolan jag annars gör i ugnen, skillnaden är alltså att det tar 5 minuter för den att bli klar, istället för dryga timmen. Heja heja! Älskar när mina försök i köket blir lyckade.
 
 
Hemmagjord Granola på 5 minuter!
(1 port)
1 msk kokosolja
¼ dl havregryn
¼ dl solroskärnor
¼ dl bovetekärnor
¼ dl kokoschips
1 tsk honung
1 krm malen kardemumma
1 krm salt
 
1.
Värm kokosolja i en stekpanna. När den smält, tillsätt havregryn, solroskärnor, bovetekärnor och kokoschips. Låt steka tills de blivit krispiga och kokoschipsen gyllene. Tillsätt honungen och blanda runt. Smala av med kardemumma och salt.
 
Förresten
Min #smoothiebowl är gjord av 1 fryst banan och 1-2 dl frysta jordgubbar. Mixa bara till glasskonsistens. Smaka eventuellt av med vanilj (pulver/socker/essens).

Kommentarer
Postat av: Helen

Håller med dej om att gran Ola är supergott!!

Svar: Visst är det? Det gör frukosten så himla mycket bättre! :)
Louise Laurenius

2015-05-02 @ 17:32:43
URL: http://www.starsinlife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0