Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sommarrullar med sparris och kallrökt lax

Jag har alltid ett paket med rispapper hemma. Man vet liksom aldrig när andan faller på att fixa till vår- eller sommarrullar till lunch eller middag, och då vill man inte stå utan huvudingrediensen. För när det kommer just till dessa rullar så är rispappret det enda måstet - fyllningen går att variera utifrån smak och vad som finns i kylskåpet. Gör man vårrullar kan man fylla dem med kött eller kyckling eftersom de tillagas genom fritering. Sommarrullar är den lite mer hälsosamma varianten som inte värms upp - därför får man också tänka på vad man stoppar dem med.
 
Denna gång valde jag att göra en asiatisk och skandinavisk fusion genom att stoppa min sommarrullar med sparris och lax. Sparrisen kändes i alla fall väldigt svenskt. Och laxen var kallrökt och säkert importerad från Norge. Perfekt kombo med andra ord. Jag serverade mina sommarrullar tillsammans med en soja-dippsås utblandad med jordnötssmör och sesamfrön. Supersmarrigt!
 
 
Sommarrullar med sparris och kallrökt lax
(1 port - 4 rullar)
4 rispapper
2 nävar ruccola
½ avokado
50 gram kallrökt lax
70 gram sparris
Salt
 
½ dl sojasås
1 msk jordnötssmör
2 msk skalade sesamfrön
 
1.
Fyll en stekpanna eller en stor djup tallrik med ljummet vatten. Förbered fyllningen. Dela avokadon i tunna skivor. Om du har normalstora sparrisar så kanske de behöver förstekas. Jag hade väldigt tunna sparrisar, så de gick bra att äta råa. Dela laxen i mindre remsor.
 
2.
Lägg ett rispapper i blöt i stekpannan i cirka 30 sekunder, tills det blivit mjukt. Ta upp och lägg på en platt arbetsyta eller skärbräda. Starta några centimeter från nedre kanten och lägg en liten hög med ruccola. Toppa med sparris, avokado och lax. Överfyll inte, då kommer du aldrig lyckas rulla ihop rispappret utan att det går sönder. Salta. Vik över den nedre kanten över fyllningen, rulla ett varv och vik in sidorna, rulla sedan resten. Försök för det så tight som möjligt. Upprepa med övriga rispapper.
 
3.
Rör ut soja med jordnötssmör. Blanda ner sesamfröna.
 
4.
Servera sommarrullarna med sojasåsen. Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0