Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Couscouskaka med apelsin och kokos

För att fira att det var alla hjärtans dag i helgen - men mest för att det var så länge sedan jag bakade något - så tog jag med mig en kaka till jobbet i fredags. Jag gjorde en variant av min Couscouskaka, men bytte denna gången ut flädersaften mot apelsinsaft. Ska jag vara helt ärlig tycker jag att orginalversionen är godare, men mina kollegor som inte vet skillnaden berömde kakan väldigt många gånger, så jag antar att det är ett bra betyg. Jag har skapat mig ett rykte på jobbet om att vara en bra bagare, för varje gång jag tar med en kaka så rusar folk till köket för att få en bit innan den tar slut. Kul att det uppskattas tycker jag!
 
 
Couscouskaka med apelsin och kokos
2 ½ dl (okokt) couscous
2 ½ dl färskpressad apelsinsaft (ca 1 kilo apelsiner)
1 msk rapsolja
5 ägg
2 dl råsocker
1 msk (outspädd) flädersaft
1 ½ dl kokosflingor
Cest från ½ apelsin
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
Smör till formen
 
1 dl turkisk yoghurt
2 msk mascarpone
1 passionsfrukt
1 apelsin
Honung
 
1.
Koka upp apelsinsaften tillsammans med rapsoljan i en kastrull. Ta bord från värmen och rör ner couscousen. Sätt på ett lock och ställ åt sidan.
 
2.
Separera äggvitorna från äggulorna. Vispa vitorna till luftiga toppar. Vispa gulorna och strösockret fluffigt.
 
3.
Rör ner flädersaft, kokosflingor, apelsincest, vaniljsocker och bakpulver i äggulorna. 
 
4.
När couscousen dragit åt sig all apelsinsaft, fluffa till den med en gaffel och rör ner även denna i äggulorna.
 
5.
Vänd sist försiktigt ner äggvitorna, utan att de tappar all sin luft.
 
6.
Häll ner smeten i en smord ugnsform och ställ in i mitten av ugnen (180 grader) i cirka 40 minuter. 
 
7.
Så fort kakan är klar, låt den kallna på ett galler. Kakan kan med fördel göras dagen innan, förvara den då i kylen.
 
8.
Innan servering:
Blanda turkisk yoghurt och mascarpone så att den blir någorlunda krämig. Bred ut den på kakan och toppa med ringlad honung, en filéad apelsin och passionsfrukt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0