Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Crunchy Granola

Man kan ju tro att jag gör granola rätt ofta, för läser man igenom bloggen så hittar man redan mitt orginalrecept på Granola och sedan ett utvecklat recept på Salty Granola. Och nu, nu är det dags för ännu ett och för att särkilja det från de andra väljer jag att döpa det till Crunchy Granola. Och crunchy är precis vad det är. Genom att byta ut en del av havregrynen mot helt bovete så blir granolan mycket krispigare. Dessutom rostade jag den lite längre än vanligt, vilket fick den att bli extra knaprig. Mums. 
 
Jag rekommenderar er starkt att servera denna granolan över hemmagjord bananglass med ingefärasmak (mixa två frysta bananer med 1-2 tsk riven ingefära) och ni kommer njuta av frukosten som aldrig förr. Lovar!
 
 
Crunchy Granola
2 dl havregryn
1 dl bovetekärnor
1 dl solroskärnor
1 dl hasselnötter (skållade)
½ dl mandlar (skållade)
1 tsk malda kardemummakärnor
1 tsk salt
 
¾ dl vatten
½ dl flytande honung
½ dl solrosolja
 
½ dl kokosflingor
 
2 msk psylliumfrön
1 dl russin
1 dl torkade blåbär
½ dl torkade mullbär
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader.

2.
Blanda havregryn, bovete, solroskärnor, hasselnötter, mandlar och kardemumma och salt i en bunke.

3.
I en mindre skål, blanda vatten, honung och olja och häll sedan över grynblandningen. Rör om.

4.
Sprid ut blandningen på en plåt täckt med bakplåtspapper. Torka i ugnen cirka 40 minuter, glöm inte att röra om med jämna mellanrum. TIllsätt kokosflingor efter cirka en halvtimme.

5.
Ta ut och låt svalna. Blanda sedan i psylliumfrön och torkad frukt och häll i tätslutande burk. Färdigt.

Kommentarer
Postat av: Charlotta

Åh, gott! Jag är lite av en periodare när det kommer till frukost och har inte gjort granola på hur länge som helst - är nog dags snart! :=)

Svar: Ja, det tycker jag du får göra, det är ju så gott! Det bästa är att man kan variera i en oändlighet, bara att anpassa efter tycke och smak! :)
Louise Laurenius

2015-02-24 @ 10:04:55
URL: http://www.matrepubliken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0