Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Krämig Polenta med ugnsbakade grönsaker och svamp

Alltså. Ikväll lyckades jag så himla bra med mitt matlagningsprojekt, så jag måste dela med mig direkt. Jag och en kompis träffas för middag varje onsdag, varannan gång hos mig, varannan gång hos henne. Det ger oss tillfälle att träffas såklart, men också att få laga mat dock utan att det föreligger någon som helst prestige i det hela. Vissa rätter är helt enkelt roligare att få laga till fler än en själv, därför är det en så bra tradition vi har skapat.
 
Ikväll var det min tur, och jag hade bestämt mig för att göra Polenta. Man kan säga att Polenta är en slags majsgröt, och den används otroligt frekvent i köken här i Lombardiet. Oftast serveras den till en ragù, eller kanske till korv, eller bara som den är med en massa ost av olika slag. Det går även att tillaga den på annat vis och steka den till Polentakakor eller Polentapommes. Jag valde dock att servera den som ett krämigt tillbehör till ugnsbakade grönsaker och god svamp. 
 
 
Det här är Pioppinosvamp (svensk namn?) och den blev väldigt god i rätten. Hittar ni inte det, går det säkert minst lika bra med champinjoner.
 
För att vara första gången jag lagade Polenta så måste jag säga att jag lyckades riktigt bra! Jag hade gjort min research innan för att ta reda på det bästa sättet att få till en krämig polenta med mycket smak och utan klumpar. Tricket är att koka upp vatten och sakta, sakta röra ner polentan. Sedan sänka värmen och kontinuerligt röra om i cirka 45 minuter. Riktig Polenta tar sin tid och kräver sin omtanke, men oj vad det är värt det i slutändan.
 
 
Krämig Polenta med ugnsbakade grönsaker och svamp
(2-3 port)
2 dl grovkorning polenta
9 dl vatten
1 msk olivolja
1 tsk salt
1 dl mjölk
30 gram smör
3 msk riven parmesan
 
1 zucchini
3 sharlottenlökar
3 vitlöksklyftor
3 rosmarinkvistar
1-2 msk olivolja
Salt&peppar
 
1 dl torkad, men blötlagt porcini
2 dl Pioppinosvamp (eller vanliga champinjoner)
Citroncest
Salt
 
1.
Sätt ugnen på 190 grader. Dela zucchinin på längden och sedan i lagom stora halvmånar. Skala sharlottenlöken och dela den i bitar ungefär lika stora som zucchinin. Skala vitlöken och krossa den med knivbladet. Lägg allt på en plåt tillsammans med rosmarinen och ringla över olivolja. Salta och peppra. Sätt in i ugnen och låt stekas medan du gör polentan, ca 40 minuter. Rör om då och då.
 
2.
Koka upp 8 dl vatten i en tjockbottnad kastrull. När det kokar, häll sakta ner polentan lite i taget somtidigt som du rör om. Sänk sedan värmen och fortsätt rör om ungefär var tredje minut. När polentan börjar släppa från kanten börjar den bli klar, den ska dock vara len och mjuk och inte korning. För bästa krämighet, tillsätt den sista decilitern vatten, låt koka in, och tillsätt sedan mjölken och låt koka in. Smaka av med smör och parmesan och eventuellt lite salt och peppar.
 
3.
När det återstår cirka 10 minuter innan Polentan är klar, stek då svampen i en stekpanna i lite olivolja. Smaksätt med citroncest och salt. (Kom ihåg att blötlägga den torkade porcinin minst 2 timmar innan du ska laga rätten, gärna längre).
 
4.
Lägg upp polentan i en djup skål. Toppa med de ugnsbakade grönsakerna och sist svampen. Dekorera med rosmarin. Njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0