Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pizzabotten med nästan inga kalorier alls!

Jag lever i landet där pizzan regerar, och tack gode Gud för det, det finns ju få saker som går upp mot italiensk pizza. Men en sak kan jag leva utan, och det är den jästa känslan som oftast kryper på efter att jag har satt i mig en hög med deg. Självfallet kan man uthärda en jäst mage då och då, men om man vill njuta av pizza oftare än så, så får man komma på andra alternativ. Och det är där blomkålsbottnen kommer in. Jag har gjort pizza på blomkålsbotten förut, det receptet hittar ni här. Denna gång har jag dock reducerat recpetet att innehålla minimalt med kalorier utan att ta bort effekten av pizzabotten (som håller ihop). Själva bottnen innehåller bara drygt 100 kcal, så beroende på vad ni väljer att toppa er pizza med kan ni komma undan med en middag på under 200 kcal - det kommer en italiensk pizzabagare aldrig kunna slå!
 
 
Pizzabotten med nästan inga kalorier alls!
(1 pizza)
300 g blomkål
1 äggvita
1 tsk fiberhusk
Salt/peppar/valfria torkade örter
 
2 msk passerade tomater
1 tsk oregano
100 g spenat
3 msk ricotta
Citroncest
 
1.
Koka upp ca 2-3 dl vatten i en kastrull. Riv blomkålen på den grova sidan av ett rivjärn. Släng ner blomkålsriset i det kokande vattnet. Täck med lock och ta bort från värmen. Låt ånga 5-10 minuter. Häll av i durkslag, skölj med kallt vatten så att det blir hanterbart. Häll över i en tunn kökshandduk och krama ur vatten som om det inte finns en morgondag. Ju torrare blomkål, desto bättre botten. Häll blomkålen i en skål och blanda med övriga ingredienser till bottnen. Bred ut på en plåt täckt med bakplåtspapper och grädda på 200 grader i cirka 40 minuter.
 
2.
Ta ut bottnen, toppa med valfri topping (i mitt fall passerade tomater, oregano, förvälld spenat och ricotta). Höj ugnsvärmen till grillvärme och stoppa in i 5-10 minuter.
 
3.
Cesta lite citroncest på toppen. Salta och peppra. Ät!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0