Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Semmelpannkakor med hemmagjord mandelmassa

Jag märkte precis att bilden nedan är hemskt oskärp, men så går det när man har spenderat lite för lång tid i köket en tisdagsmorgon, och således har a n i n g e n s mindre tid att göra sig klar inför jobbet. Då går det snabbt, och blir oskarpt. Men tråkig bild till trots, vill jag ändå dela med mig av mitt semmelrecept så här på Fettisdagen. Vet ni att vi svenskar äter 5 miljoner semlor idag? Det är ju helt otroligt, men statistiken är hämtad från Svenska Bageriförbundet så jag antar att den stämmer. Fettisdagen kallas inte Fettisdagen överallt i världen. I England till exempel, kallas denna dag innan fastan för Pancake Day. Det gav mig en idé att kombinera vår Semla med deras pannkakor. Det hela blev som ni kanske redan räknat ut, en Semmelpannkaka.

Jag tog Semlans smaker av kardemumma och mandel och gjorde en pannkakssmet av det. Pannkakssmeten gjorde jag dessutom både glutenfri, laktosfri och enligt Paleo för att göra den aningens nyttigare. Mandelmassan gjorde jag själv, för att undvika sockret. Och grädden bytte jag mot turkisk yoghurt. Således blev det en perfekt och inte alltför onyttig frukost. Och om det var gott? You bet!
 
 
Semmelpannkakor med hemmagjord mandelmassa
(1 port - 6 stycken)
½ dl mandelmjöl
½ dl bovetemjöl
1 dl mandelmjölk
1 ägg
½ tsk malen kardemumma
½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk vaniljsocker
1 nypa salt
 
1 dl mandelmjöl
½ dl mandelmjölk
 
Turkisk yoghurt
Eventuellt några skivor banan
Rostade hela skållade mandlar
 
1.
Blanda mandelmjöl, bovetemjöl, mandelmjölk och ägg till en klumpfri smet. Tillsätt kardemumma, bakpulver, bikarbonat, vaniljpulver och salt. Låt stå och svälla 15 minuter, eller förbered smeten redan dagen innan och ställ den att svälla i kylen över natten (rekommenderas om du har bråttom på morgonen).
 
2.
Stek pannkakorna i kokosolja eller smör. Använd cirka ½ dl smet till vaje pannkaka. Vänd dem när det börjat bubbla på ytan. 
 
3.
Släng ner mandelmjölet i en mixer. Mixa i cirka tio minuter tills det blivit slätt, tillsätt mjölken pö om pö. Detta görs också med fördel dagen innan du ska äta dina pannkakor.
 
4.
Servera pannkakorna genom att lägga dem på hög varvat med mandelmassa och turkisk yoghurt. Jag skivade också lite banan för att det är gott, inte nödvänligtvis för att det ingår i semmelsmakerna.
 
5.
Torrosta skållad mandel och toppa pannkakorna med dem.
 
Happy Semmel Pancake Day!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0