Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Kalorisnålt blomkålsris med currysmak

Blomålsris. Världens bästa uppfinning. Jag älskar att göra fried rice med blomkålsris, det håller kalorierna nere men näringsinnehållet uppe. Igår valde jag att smaksätta med curry och rökt paprikapulver. Så himla gott. Jag såg dessutom igår på mitt Instagramflöde att Ica säljer färdigt blomkålsris i förpackning - det måste vara höjden av lathet, hur svår kan det vra att ta fram rivjärnet och riva ett blomkålshuvud? Antagligen betydligt billigare dessutom. Men Ica är smarta, jag ger dem det, vi är många som vill ta genvägar då och då.
 
Portionen nedan innehåller bara 170 Kcal, vilket ju är toppen för alla som vill hålla kaloriintaget nere såhär efter jul och nyår. Jag kompletterade dock med en frukt efteråt, för alldeles för lite kalorier är inte heller bra. 
 
 
Kalorisnålt blomkålsris med currysmak
(1 port)
 
200 gram blomkål
1 liten bit färsk ingefära
1 äggvita
100 g ärtor
½ msk gul curry
1 tsk rökt paprikapulver
1 tsk citronsaft
Salt/peppar
100 gram tomater
 
1.
Riv blomkålen på den grova sidan på ett rivjärn. Riv ingefäran på den fina sidan av rivjärnet.
 
2.
Stek blomkålsris och ingefära i en non-stick stekpanna (utan tillsatt smör eller olja - självklart kan ni addera detta om ni inte bryr er om kalorierna). För riset åt sidan och häll ner äggvitan i pannan. Låt stelna lite och hacka sedan upp det. Blanda med blomkålsriset. Krydda med curry, paprikapulver och salt/peppar. Häll i ärtorna och låt dem bli varma.
 
3.
Häll upp i tallrik och toppa med körsbärstomater - och eventuellt färsk persilja om du har någon hemma.

Kommentarer
Postat av: Juliette

detta ska jag verkligen prova!<3

2015-01-21 @ 21:57:15
Postat av: Emmelie

Visst är dom smarta och jag kan verkligen tänka mig att det säljer! Det här ser väldigt gott ut :-D

2015-01-26 @ 10:42:35
URL: http://mildarabarber.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0