Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Vegetarisk carbonara

Tidigare åt jag väldigt sällan pasta. Jag tror det mest handlade om att jag ville hålla nere mitt intag av kolhydrater, men jag har nu insett att pasta är alldeles för gott för att kompromissa bort. Så länge portionerna inte är för stora tycker jag man kan äta pasta så ofta man vill! Jag älskar hur man kan variera pasta i en oändlighet. Och att man här i Italien nästan ser pasta som en religion. Varje sås har sin pastasort och Gud nåde den som serverar en carbonara med penne... Jag tycker dock att man kan bortse från reglerna lite då och då, allt behöver ju inte vara hugget i sten. Men! Att servera en kycklingfilé eller en biff till pasta kommer jag nog alltid framöver tycka är ett big no-no. Pasta är en primo. Kyckling och biff är secondi. Så är det bara.
 
Igår gjorde jag en vegetarisk carbonara. Carbonara i den mån att såsen består av ägg. Det där är ett exempel på typisk italiensk pastalag - man har aldrig grädde i en carbonara, såsen blir krämig genom ägget. Vet man bara hur man ska tillaga såsen på rätt sätt så blir det underbart gott utan några extra tillbehör. 
 
 
Vegetarisk carbonara
(2 port)
150 g linguine
1 msk olivolja
1 zucchini
1 vitlöksklyfta
1 citron
1 ägg
1 dl pastavatten
Salt/peppar/rosèpeppar
 
1.
Koka upp rikligt med pastavatten och häll i salt när det väl kokar. Koka pastan en minut kortare än enligt anvisning.
 
2.
Värm upp olivoljan i en stekpanna. Dela zucchinin i halva halvmånar. Stek zucchinin mjuk i oljan och tillsätt rivet citronskal och riven vitlök. Tillsätt eventuellt lite citronsaft. Salta och peppra.
 
3.
Knäck ägget i en skål. När cirka en minut kvarstår av koktiden för pastan ta då en deciliter pastavatten och vispa upp med ägget. 
 
4.
Häll av pastan i ett durkslag och släng ner i stekpannan tillsammans med zucchinin. Häll i äggblandningen pch rör runt så att det blir krämigt och inte äggröra.
 
5.
Häll upp i en djup tallrik och toppa eventuellt med hel rosèpeppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0