Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Focaccia

Jag var hemma i Sveige en snabbis i helgen och spenderade då fredagskvällen tillsammans med mina två BFFs sedan barndomen. När jag kommer hem till Sverige brukar jag passa på att äta sådant som är svårt att få tag på i Italien, oftast faller valet på Halloumi denna Gudagåva till ost, och så blev det även denna gång. Jag förstår inte hur italienarna kan ha missat halloumins storhet, den är helt omöjlig att hitta i ostdisken här bland parmesanen, pecorinon och taleggion.
 
Nåväl. Till den stekta halloumin bakade jag focaccia. Jag gjorde dessutom en bönröra på sojabönor mynta och parmesan, Johanna gjorde en hummus och så ugnsbakade vi sötpotatis och vanlig potatis i ugnen. Alltihop blev så gott! När jag gör focaccia följer jag alltid Leila Lindholms recept, så jag ska inte ta cred för det, men jag tänkte ändå skriva in receptet här. Brödet blir så fluffigt och tuggigt och smakrikt och alldeles, alldeles underbart. Min favorittopping är stekt, mjuk lök.
 
Dessutom får ni ett bonusrecept på bönröran, för den knäckte verkligen!
 
 
Focaccia
(2 bröd)
25 gram jäst
3 dl fingervarmt vatten
½ dl olivolja
2 msk flytande honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjöl
 
1 gul lök
Smör/olja till stekning
Flingsalt
 
7-10 körsbärstomater
Torkad oregano eller basilika
Flingsalt
 
1.
Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt olja, honung och flingsalt. Häll i hälften av mjölet och rör om. Tillsätt resten av mjölet och rör ihop till en deg. Den kommer vara rätt lös och kletig. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
 
2.
För lökfocaccia: Skär löken i ringar och stek den mjuk i smör och olivolja.
För tomatfocaccia: Dela tomaterna i halvor.
 
3.
Ringla olivolja på två plåtar och strö över flingsalt. Dela degen i två delar och platta ut till bröd, ca 1-1.5 cm i tjocklek. Lägg bröden på plåtarna och toppa med valfri topping. Tryck ner lök/tomater ordentliget så att de inte ploppar ut när degen jäster. Lägg på bakduken och låt jäsa i 30 minuter till en timme. Om bröden ser för tunna ut så låt jäsa längre. De ska inte vara tunna som knäckebröd...
 
4.
Sätt ugnen på 220 grader.
 
5.
Ringla över lite olivolja, mer flingsalt, samt torkad oregano/basilika på tomatbrödet. Grädda bröden, ett i taget, i 7-10 minuter. Håll koll och ta ut när de blivit gyllenbruna på toppen.
 
Bönröra
200-250 gram frysta sojabönor 
10-15 finhackade myntablad
2-3 msk riven parmesan
Salt/peppar
 
1. 
Sjud sojabönorna i en kastrull tills de blivit tinade och varma.
 
2.
Häll av vattnet och mosa bönorna lite lätt med en gaffel.
 
3.
Häll i mynta och parmesan och låt osten smälta ihop med bönorna.
 
4.
Krydda med salt och peppar. Et voilà!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0