Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfritt proteinbröd med zucchini

Jag älskar bröd! I alla former. Hade jag fått bestämma hade jag kunnat äta mackor till frukost, lunch och middag. Men nu bestämmer inte jag, utan min mage. Och min mage säger att den inte mår bra av att få i sig för mycket bröd. Och jag måste lyssna på min mage, för mår magen bra, mår Louise bra. Som tur är är jag inte glutenallergiker så jag kan absolut njuta av vanligt bröd emellanåt, men däremellan får jag försöka hitta alternativ. Och det är där detta brödet kommer in i bilden. Det är fullproppat med protein, har lågt kaloriinnehåll - och är helt och hållet glutenfritt. Dessutom innehåller det bara ett fåtal ingredienser så det går snabbt att slänga ihop.
 
Brödet blir väldigt platt. Jag brukar grädda det i en vanlig brödform, sedan skära det i 2-3 bitar som jag sedan delar på längden, på så vis får man ut normalstora mackor. Brödet räcker alltså inte lika länge som en vanlig limpa, men å andra sidan så måste det ätas upp inom 1-2 dagar då det är lite fuktigt i konsistensen.
 
 
Glutenfritt proteinbröd med zucchini
(1 limpa)
250 g riven zucchini
5 äggvitor
2,5 dl pofiber
1 msk fiberhusk
½ tsk bakpulver
3 tsk brödkryddor
Salt/peppar/paprikapulver
 
1.
Sätt ugnen på 160 grader. Klä en brödform med bakplåtspapper.
 
2.
Krama ut allt vatten ur den rivna zucchinin, gärna genom att lägga den i en bakhandduk och pressa ut vattnet genom den.
 
3.
Vispa äggvitorna fasta men inte stenhårda. Blanda ner zucchinin i äggvitorna.
 
4.
Blanda pofiber, fiberhusk, bakpulver och kryddor i en bunka. Vänd sedan ner  försiktigt i äggvitesmeten. Rör om tills pofibert har bundit vätskan och det liknar en vanlig deg.
 
5.
Lägg i brödformen och grädda i 35-40 minuter. Låt svalna på galler. Förvara i plastpåse i kylen.
 
I morse toppade jag mitt bröd med en kräm jag gjorda av att mixa champinjoner med lite philadelphia samt kryddor. Och så spenat på toppen. En hett tips!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det låter gott!

2015-03-16 @ 06:02:46
URL: http://hannafialotta.blogg.se
Postat av: Helen

Låter gott:)

Svar: Tack! :)
Louise Laurenius

2015-03-28 @ 22:36:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0