Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Helstekt blomkål med quinoasallad och mascarponesås

Blomkål har verkligen blivit en ny favorit i mitt kök! Den går att tillaga på så många olika vis - soppa, blomkålsris, pizzabotten, bröd, kokt, stekt, ungsbakad. Jag har länge velat testa att göra helstekt blomkål, så igår när jag fick middagsbesök passade jag på. Jag valde att smaksätta enkelt (men gott) med ett snabbt hemmagjort citronsmör, samt salt och vitlök. Till blomkålen serverade jag en fräsch quinoasallad med edamamebönor, mynta och parmesan. Jag gjorde också favoritsåsen med mascarpone som bas, och så toppade jag allt med pistagenötter och torkade tranbär. Det blev så himla gott! Blomkålen tar ungefär en timme i ugnen, men under den tiden hinner du förbereda allt annat, så när blomkålen är klar, är även middagen färdig. Topp!
 
 
Helstekt blomkål med quinoasallad och mascarponesås
(2 portioner)

1 blomkålshuvud (lagom stort till två personer)
100 g smör
Citroncest från 1 citron
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
 
1 ½ dl okokt quinoa
3 dl vatten
1 buljongtärning
 
2 dl edamamebönor (frysta)
½ dl riven parmesan
10-15 myntablad
Salt&peppar
 
125 g mascarpone
½ dl mjölk
½ dl riven parmesan
2 msk hackad gräslök
Salt&peppar
 
10-15 pistagenötter
1 liten näve torkade tranbär
Persilja till dekorering
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader. Smält 75 gram av smöret i en kastrull, ställ åt sidan. Blanda de övriga 25 grammen med rivet citroncest. 
 
2.
Ta bort blad och roten från blomkålen, försök ta bort så mycket av roten utan att blomkålshuvudet faller samman - då tillagas den lite snabbare. Gnid in blomkålshuvudet med citronsmöret, samt vitlöksklyftan. Salta och sätt sedan in i mitten av ugnen (i en ugnsform). Baka i cirka en timme, ös blomkålen med det smälta smöret var tjungonde minut. Blomkålen är klar när du kan stick in en kniv i mittn utan motstånd.
 
3.
Skölj quinoan noga i kallt vatten. Häll den sedan i en kastrull tillsammans med vatten och buljongtärning. Låt koka upp, sätt sedan på ett lock och låt koka 17-20 minuter på svag värme.
 
4.
Ge edamamebönerna ett snabbt uppkok, häll av vattnet och blanda med riven parmesan, mynta och salt&peppar. Gör detta medan bönorna fortfarande är varma så att osten smälter och liksom klibbar fast på bönorna. Blanda ner i quinoan.
 
5.
Rör ut mascarponen med  mjölken för att få den lite lösare. Blanda med riven parmesan och hackad gräslök. Smaksätt med salt och peppar.
 
6.
Sprid ut quinoan på ett fat, lägg blomkålshuvudet ovanpå, toppa med mascarponesåsen och dekorera med pistagenötter, tranbär och persilja. 
 
Enjoy!
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Blomkål är ju så gott!

Svar: Åh jaaa, visst är det? :)
Louise Laurenius

2015-03-27 @ 06:04:47
URL: http://hannafialotta.blogg.se
Postat av: vranvg.blogg.se

Många härliga recept!

Svar: Tack så mycket! :)
Louise Laurenius

2015-03-27 @ 11:38:36
URL: http://vranvg.blogg.se/
Postat av: Astrid

Jag uppskattar din blogg något otroligt! Så inspirerande.

Svar: Oj, vilken underbar komplimang, tack snälla du, det värmer!
Louise Laurenius

2015-03-27 @ 19:15:11
URL: http://icke.blogg.se/
Postat av: Robex Lundgren

mums

2015-03-27 @ 19:21:33
URL: http://ghgumman.blogg.se/
Postat av: Malin / Inte vego, men

Det här låter helt fantastiskt! Typ en blandning av allt som är gott.

Svar: Eller hur!?! Du måste prova! :)
Louise Laurenius

2015-03-27 @ 19:24:17
URL: http://intevegomen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0