Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Kycklingballotine med avokado-och zucchiniröra

Inspirerad av Sveriges Mästerkock där en av deltagarna i senaste programmet gjorde en ballotine, samt i samband med att färsk kyckling var på offerta igår i affären, bestämde jag mig för att testa just det här med ballotine. Det låter superfancy, eller hur? Ballotine. Men faktum är att det inte är superavancerat att göra. Det kräver bara lite pill, men sedan går det väldigt snabbt. En ballotine är en utbankad kycklingfile som fylls med valfri fyllning och sedan rullas ihop till en korv. Den försluts med plastfolie, sedan aluminiumfolie och till sist kokas/sjuds den i vatten i cirka 15-20 minuter. Svårare än så är det inte. Jag valde att fylla min med ricotta, salvia och en skiva påläggskalkon som jag hade hemma - men fyllningen går ju att variera i en oändlighet, ta vad som finns i kylskåpet helt enkelt. Till min ballotine serverade jag en röra på mosad avokado, riven zucchini och edamamebönor. Supersmarrigt!
 
 
Kycklingballotine med avokado- och zucchiniröra
(2 port)
2 kycklingfiléer
2 msk ricotta
2 kalkonskivor
5-10 salviablad
1 tsk honung
 
1 avokado
1 zucchini
1 dl edamamebönor
½ citron, saften
Några droppar Tabasco
Hackad persilja
1 msk sesamfrön
Salt/peppar/paprikapulver
 
Pistagenötter till topping
 
1.
Skär ett tunt snitt längs långsidan av kycklingfiléerna, men inte helt igenom. Veckla upp filéerna som en fjäril. Lägg i en plastpåse och banka dem tunna med en kastrull, kavel eller annat passande verktyg. 
 
2.
Ta ut kycklingfiléerna från plastpåsen och lägg på plastfilm. Bred på ricotta längs nedre långsidan, lägg på salvia en kalkonskiva och ringla över lite honung. Rulla ihop till en tight korv med hjälp av plstfilmen. Tillslut väl med plastfilmen, tvinna även sidorna så att inget vatten kommer in. Täck korvarna med aluminiumfolie, lägg dem sedan i en kastrull med kokande vatten och låt sjuda/småkoka i 15-20 minuter. Vänd på korvarna efter halva tiden så att de blir jämt kokta.
 
3.
Medan ballotinerna kokar, gör tillbehöret. Mosa en mogen avokado. Blanda ner en grovriven zucchini samt edamamebönor. Smaka av med citronsaft och Tabasco. Rör ner sesamfrön och krydda med salt, peppar och paprikapulver. 
 
4.
När ballotinen är färdigkokt, ta ur den från sitt aluminium- och plasthölje. Stek den sedan i olja/smör i en stekpanna för att få en krispig yta. Skär upp den på snedden i centimetertjocka skivor. Servera ovanpå avokado- och zucchiniröran.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0