Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Baba Ghanoush med stekpannebröd

Baba Ghanoush. Baba Ghanoush Baba Ghanoush Baba Ghanoush. Visst är det ett sådant ord man vill säga om och om igen för det rullar så härligt på tungan? Eller är det bara jag som vill spendera dagen med att ligga på soffan och yttra Baba Ghanoush var varannan minut? Skulle vara en livets höjdpunkt.
 
Nä, men skämt å sido. Baba Ghanoush är en sådan rätt som finns i lika många variationer som det finns pastarätter i Italien. Ursprungsreceptet varierar beroende på var du kommer ifrån, men att det har sitt ursprung i Arabvärlden är i alla fall ett som är säkert. Och att huvudingrediensen är aubergine - det är också solklart. Utan aubergine, ingen Baba Ghanoush. Oftast innehåller den också Tahini, vitlök, salt och citronsaft. Men kan likväl också inkludera lök, tomat eller andra grönsaker. Det beror helt enkelt på. Och jag gillar det. För finns det redan många olika variationer innebär det att jag kan addera min egen utan att någon blir upprörd (hoppas jag). Jag hade till exempel ingen Tahini hemma häromdagen så när jag bestämde mig för att förvandla min aubergine till Baba-G (som vi coolingar säger), fick jag istället använda mig av sesamfrön och ricotta. Måhända att slutresultatet blev något annorlunda i konsistensen, men sedan när är annorlunda något dåligt? Jag gjorde dessutom ett supersnabbt stekpannebröd som tillbehör till tillbehöret (är inte tillbehör det bästa man kan äta?). Lätt som en plätt, och middagen var snabbt serverad.
 
 
Baba Ghanoush
1 aubergine
½ citron, saft och skal
1 vitlöksklyfta
1 msk sesamfrön
2 msk ricotta
1 krm Srirachasås
½ msk olivolja
Salt&peppar
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader. Picka, med en grillpinne eller en kniv, små hål runt hela auberginen. Lägg den på en plåt och sätt in i ugnen i 30-60 minuter beroende på storlek. Auberginen ska liksom bli skrynklig och mjuk, då är den klar. Ta ut och låt svalna fem minuter, skala sedan bort allt lila skal så att bara innanmätet är kvar. Släng ner detta i en blender/mixer. Tillsätt övriga ingredienser och mixa till en slät kräm. Klart!
 
Stekpannebröd
(2 st)
½ dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
½ tsk bakpulver
1 msk smör
½ dl mjölk
 
1.
Blanda alla ingredienser till en deg. Dela i två delar - platta till bröd. Stek i en torr stekpanna, cirka två minuter på varje sida. Klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0