Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Popovers // Yorkshire Pudding // Muffinspannkaka

I USA kallar man dem popovers. Frågar ni däremot en engelsman skulle de nog säga att det är en Yorkshire Pudding. Jag själv skulle mest beskriva det som en... muffinspannkaka. Ja faktiskt precis det, en muffinspannkaka - vilken jädra grej hörrni! Oavsett namn så ser de väldigt imponerande ut, och de är perfekta att imponera vänner med på en frukost eller brunch. Anledningen till att amerikanarna kallar dem popovers är för att de väller över (pop over...) formen de bakas i och på så vis får sitt speciella utseende. 
 
 
Själva muffinspannkakan har en mumsig textur men är i övrigt neutral i sin smak så man kan fylla den både med salt eller söt fyllning, beroende på tycke och smak. Jag kan tänka mig att kallrökt lax, mascarpone och gräslök är riktigt smarrigt. Eller banan och choklad. Denna gången höll jag mig dock till en favoritkombo: ricotta, honung och färska bär.
 
 
Popovers // Yorkshire Pudding // Muffinspannkaka
(4 st små)
4 tsk solros- eller rapsolja
1 ägg
1 dl mjölk
1 dl vetemjöl
1 nypa salt
 
1.
Häll 1 tsk olja i varje form. Det finns speciella popover-plåtar, men har du inte det fungerar även en muffinsplåt. Eller espressomuggar som jag använde mig av här, huvudsaken är att du är ugnståliga. Tänk på att jag utgår från rätt små formar, så om ni gör i muffinsplåt så kanske ni måste dubbla receptet för att få ut fyra stycken. Ringla oljan så att formen smörjs, låt sedan resten ligga i botten. Sätt in hela plåten i ugnen och låt den stå där medan ugnen värms upp till 200 grader. För att lyckas med dina popovers måste formarna och oljan var riktigt varma.
 
2.
Vispa upp ägg med mjölk och salt. Rör ner mjölet och vispa till en jämn smet, men övervispa inte.
 
3.
Ta ut formarna från ugnen och fördela smeten i dem (formarna ska fyllas till hälften).
 
4.
Sätt tillbaka formarna i ugnen och låt grädda i cirka 25 minuter. Öppna inte luckan under tiden som de gräddas.
 
5.
Ta ut dem när de har växt till sig på höjden och är gyllene. Servera direkt med valfritt tillbehör.
 

Kommentarer
Postat av: starsinlife.blogg.se

Låter gott!!

Svar: Tack, de ar verkligen supergoda! :)
Louise Laurenius

2015-05-04 @ 12:34:13
URL: http://starsinlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0