Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Tarteletter med rödvinsmarinerad karamelliserad lök och chèvre

Bara för att jag bor i Italien innebär det inte att jag endast lagar italiensk mat. Jag tar inspiration från många olika platser i världen och komponerar oftast ihop en mix av alla källor i mina recept. Något jag däremot väldigt sällan lagar är franskt. Där italienska recept känns väldigt basic och råvaran får stå i centrum, uppfattar jag de franska recepten som något krångligare med mer fokus på teknik än ingredienser. Men det är säkert bara mitt okunnande, jag är övertygad om att det finns en annan dimension även till det franska köket. Baguette och brie, det behöver ju inte vara svårare än så.
 
Denna gång har jag dock inspireras från mitt nya grannland. Bara namnet på rätten känns ju är ju franskt: tartelette. En tartelette är en liten paj i portionsstorlek som kan vara söt eller salt beroende på fyllningen. Degen kan du antingen göra själv, eller så använder du dig av färdiggjord smördeg som jag gjorde här. Utöver det franska namnet är mina tarteletter franskinspirerade genom den rödvinsmarinerade karamelliserade löken (tänk: fransk löksoppa), de franska örterna i kryddningen och den franska getosten (chèvre) på toppen. Och det var inte alls särskilt krångligt att göra. Så jag har egentligen motbevisat min egen teori. Jag får helt enkelt börja laga mer boeuf bourguignon, coq au vin och escargots. Vive la France!
 
 
Tarteletter med rödvinsmarinerad karamelliserad lök och chèvre
(2 st - en portion som huvudrätt eller två portioner som förrätt)
½ ark färdig smördeg
1 ägg till pensling
 
1 gul lök
1 msk smör
1 dl rött vin
1 msk råsocker
1 tsk franska örter, torkade
Salt&peppar
 
50-100 g getost
1 tsk flytande honung
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader. Ta ut cirklar cirka 10 centimeter i diameter från smördegen. Om du inte vill låta smördeg gå till spillo så går det självklart lika bra att göra fyrkantiga tarteletter. Skåra varje bit cirka en centimeter från kanten, men se till att inte skära rakt igenom. Pensla kanten med uppvispat ägg och sätt in i ugnen i cirka 10 minuter. Ta ut tartletterna och tryck ner mittendelen där du skårade för att skapa plats för fyllningen.
 
2.
Smält smöret i en panna. Skiva löken tunnt och stek den i smöret på låg värme tills den blivit mjuk men inte tagit någon färg, cirka 15 minuter. Häll i hälften av vinet för att avglasera pannan, låt det koka bort. Tillsätt socker, örter, salt, peppar och resten av vinet. Låt koka ytterligare 5 minuter. 
 
3.
Fyll smördegen med löken. Toppa med getost, antingen skuren i skivor eller smulad. Ringla över honung och sätt tillbaka i ugnen i cirka 20 minuter. Servera på en salladsbädd. Et volià - bon appétit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0