Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Chicken Ramen Soup

Ramen en japansk nudelsoppa med kinesiskt ursprung. Det finns en mängd olika varianter i Japan beroende på geografiskt läge, men merparten delas in baserat på två kategorier, själva buljongen samt typen av nudlar som används. Buljongen delas i sin tur in i fyra kategorier Shio, Tonkotsu, Shōyo och Miso. Igår gjorde jag min egen version som nog kräver sin egna kategori, men hey man måste inte alltid följa reglerna! Min nudelsoppa blev helt sinnessjukt god - och då utgick jag från snabbnudlar som jag inhandlat för 0.50 Euro som bas. God mat behöver med andra ord inte vara dyr. Man kan toppa nudelsoppan med precis vad man vill, vanligast i Japan är dock griskött, vårlök, kokt ägg och groddar. Men som sagt - ta det ni tycker är godast, eller det ni behöver göra er av med i kylen.
 
 
Chicken ramen soup
(1 port)
 
1 paket snabbnudlar med kycklingsmak
1 tsk köttbuljong i pulver (eller en halv tärning)
 ½ msk sojasås
1 tsk honung
½ vitlöksklyfta
1 tsk färsk riven ingefära
Salt/peppar
 
30-40 g stekt kyckling
½ msk olivolja
½ msk honung
½ msk soja
Salt/peppar
 
3-4 champinjoner
½ vitlöksklyfta
½ tsk citronsaft
Salt/peppar
 
10 haricots verts
1 kokt ägg
 
Jordnötter
Persilja
Srirachasås
 
1.
Koka ägget löskokt (eller hårdkokt om du föredrar detta).
 
2.
Stek kycklingen klar i olivolja i en panna. Blanda honung med soja, salt och peppar. Pensla glazen på kycklingen.
 
3.
Skiva champinjonerna och stek dem i en torr panna tills vattnet släppt. Krydda sedan med vitlök, citron, salt och peppar.
 
4.
Koka upp vatten och släng i haricots vertsen. Låt koka cirka 2-3 minuter.
 
5.
Häll 3-4 dl vatteni en kastrull. Häll ner buljonen som följer med i nudelpaketet och pimpa sedan med övriga ingredienser: köttbuljong, soja, honung, ingefära, vitlök, salt och peppar. Låt koka upp. Släng sedan ner nudlarna och låt koka i 3 minuter.
 
6.
Häll upp nudlarna och buljongen i en stor djup skål. Toppa med kyckling, svamp, haricots verts och delat ägg. Toppa ytterligare med jordnötter, persilja och Srirachasås. Ät med pinnar och slörpa i dig buljongen med sked!
 
NJUT!

Kommentarer
Postat av: Charlotta

Vi äter ofta ramen, men alltid med tofu eftersom jag är vegetarian. SÅ gott!

Svar: Åh så gott med tofu! Det är så bra med ramen! Man kan ju anpassa den till alla behov och smaker! :)
Louise Laurenius

2015-10-21 @ 20:48:41
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Jenny - Bättre bak

Oj, det där verkar supergott! Och så jordnötter i också...älskar jordnötter! Måste prova det här. Fin blogg!

Svar: Eller hur! Jag älskar också jordnötter - pimpar alla måltider! ;) Tack så mycket, vad glad jag blir!
Louise Laurenius

2015-10-22 @ 15:26:57
URL: http://www.battrebak.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0