Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pizza Bianca med spenat, getost och vaktelägg

En pizzadeg är den perfekta basen när du behöver göra av med dina rester, för man kan ju faktistk toppa den med precis vad som helst. Till en viss gräns i alla fall. De där svenska pizzorna med fläskfilé och bea förstår jag mig inte på, och en Italien som nation skulle nog sluta släppa in oss svenskar i landet om de fick reda på hur vi vanärar deras nationalrätt. Men om vi nu bortser från det ett ögonblick och beundrar min Pizza Bianca istället, vad säger ni om det? En pizza bianca är en vit pizza, där basen inte är tomatsås utan oftast någon slags ost, typ ricotta, mozzarella eller fior di latte (eller alla tre). Jag behövde göra mig av med min ricotta så det var anledningen till att det blev just en vit pizza denna gång. Och så hade jag spenat, lök, vaktelägg och getost i kylen. Inga dåliga rester att toppa pizzan med! Det blev ett riktigt smarigt avslut på helgen. 
 
 
Pizza Bianca med spenat, getost och vaktelägg
(1 stor pizza, eller 1 liten pizza + ett bröd)
 
Pizzadeg
4 ½ dl vetemjöl
1 ½ dl vatten
7 gram torrjäst
1 tsk salt
1 msk olivolja
 
Ricottakräm
1 dl ricotta
½ tsk honung
Salt&peppar
 
Topping
Karamelliserad lök
Spenat
Getost
Vaktelägg
Pistagenötter
 
1.
Gör pizzadegen. Blanda ut vetemjöl med jäst och tillsätt lite vatten i taget tills allt vatten är inkorporerat. Tillsätt salt och olivolja och fortsätt blanda. Knåda sedan ihop degen för hand. Lägg i bunke, ringla över lite olja och täck sedan med bakduk. Jag gjorde min deg redan vid lunch och lät den sedan jäsa i fem timmar tills jag skulle använda den, men jag skulle säga att 1 ½ timmer räcker.
 
2.
Blanda ricotta med honung, salt och peppar.
 
3.
Om du vill ha karamelliserad lök på pizzan så gör du så här
 
4.
Dela degen i två delar om du som jag vill ha en liten pizza och ett bröd (eller använd hela till en stor pizza). Kavla ut ena degbiten och lägg på plåt. Gör en liten kant. Förgrädda sedan degen fem minuter på 250 grader. Jag tycker det blir bättre för då blir inte mitten av pizzan så degig. Smeta sedan ut ricottan och toppa med valfri topping (i mitt fall förväld spenat, karamelliserad lök, vaktelägg och getost). Grädda i 250 grader i ytterligare cirka 10 minuter. Kanterna ska få färg, mina fick inte det för min ugn är lite sisådär. Men ni ser när pizzan är klar helt enkelt.
 
5.
Jag gjorde bröd av den andra degbiten. Bara tvinnade degen till en snurrad korv och gräddade cirka 20 minuter på 230 grader. Supergott och enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0