Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Kycklingballotine med sötpotatis och apelsinsås

Alltså, hur bra är inte Mat-Tina? Jag älskar hennes energi och det faktum att hon alltid kör sin grej och inte skäms för sig. Heja dig Tina! Har ni sett de nya avsnitten av Tina på Besök? I sista avsnittet var hon i Cannes och lagade bland annat en canard a l'orange (anka i apelsinsås). Det är en klassiker och sedan jag såg henne göra den bestämde jag mig för att göra det samma. Dock är det svårare än man tror att hitta ett ankbröst i Milano. Jag var på marknaden i lördags och där sålde de endast hela ankor, och trots att jag kanske borde lära mig att stycka en anka så kändes det övermäktigt just där och då. I den vanliga supermercaton fanns dock ingen anka över huvudtaget, så det hela slutade helt enkelt med att jag fick tänka om. Jag köpte med mig kyckling hem och gjorde om receptet på mitt vis. Det är det bästa med att laga mat. Man kan hitta inspiration från så många ställen och sedan ändra det precis på vilket vis man vill. 
 
 
Kycklingballotine med sötpotatis och apelsinsås
(1 port)
2 kycklingbröst
150 g spenat
2 msk ricotta
½ msk olivolja
Muskotnöt/salt/peppar
 
2 sötpotatisar
½ msk olivolja
Salt/peppar/paprikapulver
 
2 apelsiner
½ dl vitt vin
½ dl vatten
½ tsk köttbuljongpulver
1 vitlöksklyfta
1 dl kokosmjölk
Tabasco, några droppar
1 tsk Worcestershiresås
1 tsk japansk soja
Salt/peppar
15 g smör
Gräslök
 
1.
Börja med att skala sötpotatisen och skär den i klyftor. Lägg på plåt och ringla över olivolja samt salt, peppar och paprikapulver. Blanda om. Sätt in i ugnen (200 grader) i cirka 30 minuter.
 
Kycklingballotinen
 
1. 
Stek spenaten i olivolja i en stekpanna. Krydda med muskotnöt, salt och peppar. Ta bort från värmen och rör ner ricottan.
 
2.
Sätt en stor kastrull med vatten på spisen att koka upp. Snitta kycklingfiléerna längs långsidan, men inte helt igenom. Vik upp dem som en bok. Lägg dem i en plastpåse (och och en) och banka dem tunna med lämpligt verktyg (kavel, kastrull, hammare... haha). Lägg plastfilm på arbetsbordet och kycklingfilén ovanpå. Lägg på halva spenatfyllningen längs nedre långsidan av kycklingen och rulla sedan ihop den till en tight korv med hjälp av plastfilmen. Tillslut sidorna väl. Rulla sedan in hela paketet i aluminiumfolié. När vattnet kokar, sänk värmen så att det sjuder, lägg sedan i dina två kycklingrullar. Låt sjuda i ca 20 minuter, vänd rullarna efter halva tiden så att de blir genomkokta. Ta upp, ta bort aluminimufolie och plastfilm. Stek i olivolja i en stekpanna för att rullen ska få en yta. Skiva sedan i 1-2 cm breda bitar.
 
Apelsinsåsen
 
1.
Riv cestet från en apelsin. Pressa sedan ur saften ur båda. Lägg cest och saft i en kastrull tillsammans med vin vatten, buljong, vitlöksklyftan (skalad och delad i två delar). Låt koka ner till hälften. Häll i kokosmjölken och låt koka upp igen. Smaksätt med Tabasco, Worcestershiresås, soja samt salt och peppar. Ta bort från värmen och montera med smöret. Hacka gräslök och vänd ner.
 
Häll lite sås i botten på en djup tallrik. Lägg på sötpotatisen, toppa med kycklingballotinen samt lite extra sås och gräslök. (Jag hade även några skivor grillad inlagd zucchini, men det är ju valfritt såklart)
 
ENJOY!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0