Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Födelsedags-Pavlova

Idag är det min födelsedag! Heja! Tänk om man kunde få fylla år varje dag, och alltid få höra så många fina ord och hälsningar från sina vänner. Jag känner mig bortskämt, och önskar jag kunde krama alla. Tack alla som har hört av sig!
 
En födelsedag är ju inte fulländad utan en tårta, och eftersom det är så himla gott med Pavlova (och det dessutom är den perfekta tårtan om man inte äter gluten) så valde jag att göra precis en sådan idag. Sedan bjöd jag in mina kompisar i Milano på vuxenkalas där saften byttes ut mot Prosecco. Så värst dåligt är det inte att bli vuxen trots allt!
 
Världens somrigaste tårta - men det passar bra idag, för Milano bjuder på temperaturer äver 20 grader. Jag älskar våren så himla mycket.
 
En Pavlova kan varieras precis efter tycke och smak. Tre grundpelare måste dock finnas: en marängbotten, grädde, samt färsk frukt/färska bär. Jag gjorde dessutom en Lemoncurd att lägga mellan marängbottnen och grädden, för ges det tillfälle att vara extravagant, då tar jag emot det tillfället med öppnar armar.
 
Jag hade ingen mynta som jag tänkt dekorera med, så jag tog ogräset som växter i mina krukor på balkongen. Men, har ni någonsin sett så fint ogräs?
 
Pavlova
(14 bitar)
6 äggvitor
3 ¾ dl strösocker
1 msk Maizena
1 tsk vitvinsvinäger
½ dl flagad mandel
 
Lemoncurd
2 ½ dl vispgrädde
3-4 dl valfria bär/frukter
Rostade kokoschips
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader.
 
2.
Vispa upp äggvitorna med hälften av sockret. Vispa tills det slutar att knastra. Häll sedan i resten av sockret och fortsätt vispa tills smeten blivit glansig (5-10 minuter). Vänd ner Maizena, vitvinsvinäger (ättika fungerar också bra) och den flagade mandeln.
 
3.
Täck en plåt med bakplåtspapper, och bred ut marängsmeten i en fyrkant cirka 30x30 cm. Gör kanterna lite högre än resten av bottnen, så att de fungerar som staket för fyllningen.
 
4.
Sätt in marängen i nedersta delen av ugnen och sänk samtidigt temperaturen till 150 grader. Grädda i 75 minuter. Stäng av ugnen och låt marängen stå kvar tills ugnen svalnat. Ska du ha Pavlovan nästa dag, kan marängen gott och väl stå kvar i ugnen till dess.
 
5.
Gör Lemoncurden genom att följa detta recept.
 
6.
Vispa grädde och skär frukten så som du vill ha den.
 
7.
Toppa marängbottnen med Lemoncurd (se till att både botten och curd har svalnat helt först), följt av grädde och bär/frukt och rostade kokoschips.
 
Enjoy!

Kommentarer
Postat av: Alicia

Grattis på födelsedagen! Din pavlova ser ljuvlig ut :) /Alicia

Svar: Tack så hemskt mycket Alicia! :)
Louise Laurenius

2016-04-07 @ 06:38:39
URL: http://www.aliciaskokbok.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0