Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Västerbottenostpaj goes cheesecake

Augusti betyder tid för kräftskiva. Och kräftskiva betyder i de flesta fall också Västerbottenostpaj! Igår hade vi räkfrossa på möhippan för en av mina bästa vänner, och då lagade jag den här Västerbottenostpajen i cheesecakeformat, som jag verkligen tycker ni ska göra till kommande kräftskivor - så himla smarrig. Suuuuperkrämig på grund av färskosten i smeten, den smälter i munnen. Jag gjorde pajskalet av glutenfria digestivekex och det fungerade jättebra - men om ni inte har problem med gluten, så kör på vanliga, välj själv helt enkelt. Jag toppade med tomater och basilika. För att det är fint. Och kanske för att det måste vara lite italienska inslag i alla jag gör... vem vet?!

 
Västerbottenostpaj goes cheesecake
200 g (glutenfria) digestivekex
100 g smör
300 g philadelphiaost
150 g västerbottenost
2 ägg
Salt & peppar
20 (ca) cocktailtomater
5 (ca) basilkablad
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader.
 
 
2.
Mixa digestiven fint. Smält smöret och blanda med digestivekrosset till en deg. Tryck ut i en smörad springform. Sätt i frysen medan du gör fyllningen.
 
3.
Vispa ihop philadelphiaost, riven västerbottenost, ägg och salt/peppar tills det blir en väldigt len smet. Häll i pajskalet.
 
4.
Grädda i ugnen i 20-25 minuter. Låt svalna helt.
 
5.
Skölj tomaterna. Dela dem på hälften. Toppa cheesecaken med tomater och basilika innan servering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0