Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bakad saffransgröt med bjönsbärssylt, päron och pistagenötter

Glad Lucia på er! Har ni ätit några lussekatter idag? Jag har inte bakat några i år, men jag kan ju inte låta Lucia passera utan att ha ätit något med saffran, så därför tog jag tag i saken direkt imorse och bakade havregrynsgröt med just saffran. Bakad gröt är så himla gott - jag tycker den är mycket godare än den vanliga gröten som kokas på spisen. Det tar lite längre tid, men å andra sidan sköter ju gröten sig själv i ugnen... och under tiden kan du hoppa in i duschen, dra av ett morgonträningspass, eller pilla navelludd - bestäm själv ambitionsnivå. 
 
Den saffransgula färgen är så vacker! Och i kombinaton med den blå bjönbärssylten blev frukosten väldigt svensk. Men det passar en dag som denna. Lucia är min svenska favorittradition alla kategorier. Jag startade dagen med att streama Luciafirandet på SVT - och på fredag blir det Luciatåg även i Milano. Några dagar för sent, men vi är ju i Italien, de är alltid lite efter... jag är nöjd med var jag får!
 
 
Bakad saffransgröt med bjönsbärssylt, päron och pistagenötter
(1 portion)
1 dl (glutenfria) havregryn
1 ½ dl valfri mjölk
1 mogen banan
1 påse saffran
½ tsk vaniljpulver
¾ tsk bakpulver
1 nypa salt
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader.
 
2.
Blanda havregryn med mjölk i en bunke och låt svälla i fem minuter. Blanda sedan ner en mosad mogen banan, saffran, vanilj, bakpulver och salt. Rör om och häll upp i en passande ugnsform.
 
3.
Sätt in i mitten av ugnen och grädda tills gröten svällt och blivit fast. Det tar cirka 25 minuter.
 
4.
Servera med bjönbärssylt, skivat päron, pistagenötter och lite honung.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0