Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Fetaostgratinerad lax med puré på jordärtskocka, pistagecrunch och sötpotatischips

Hej på er! Jag är tillbaka efter några dagars julledighet. Jag har faktiskt inte lagat överdrivet mycket mat sedan jag kom hem till Skåne. Ni vet ju hur det blir, julbordet varar i flera dagar, och däremellan har jag inte ätit någon intressant blogg-bar mat, så jag fick helt enkelt ta en halvt ofrivillig paus.
 
Men idag kom lusten tillbaka. Jag tror det mest beror på att jag var på Malmö Saluhall igår, och där köpte med mig två fantastiskt fina djupa tallrikar, som jag såklart direkt ville inviga. Sagt och gjort, invigda blev de idag. Det är intressant hur en rätt som faktiskt är väldigt simpel, kan se sådär extra piffig ut, bara beroende på tallriken den ligger på.
 
Idag jobbade jag med olika texturer för att få fram en fullbordad rätt. Tänk på det - du kan laga till samma ingrediens på flera olika sätt, och på så vis 1) nyttja hela råvaran och 2) få fram olika smaker. Denna gång handlar det om jordärtskockan som jag dels kokade för att göra puré på, men också hyvlade tunt och friterade i rapsolja för att få fram krispiga chips. Lyxigt och väldigt smarrigt - men till syvende och sist: enkelt. (Jo, det är sant - till och med min lilla brorsdotter på 4 år hjälpte till idag. Well, inte med friteringen - jag är ju ändå en ansvarsfull faster...)
 
 
Fetaostgratinerad lax med puré på jordärtskocka, pistagecrunch och sötpotatischips
(2 portioner)
2 laxfiléer à 125 gram
30 g fetaost
Salt & peppar
 
500 g jordärtskockor
25 g smör
2 msk crème fraiche
Salt & peppar
 
Några tunnt hyvlade skivor jordärtkocka
Några tunnt hyvlade skivor sötpotatis
2 dl rapsolja
 
15 pistagenötter
2 msk kokosflingor
1 tsk kokosolja
 
1.
Sätt ugnen på 190 grader. Lägg laxfiléerna i en ugnsfast form. Salta och peppra runt om. Smula fetaosten och fördela den på laxfiléerna. Baka i ugn i cirka 15-20 minuter.
 
2.
Skala jordärtskockorna och låt koka mjuka i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och tillsätt smöt och crème fraiche. Mixa till en slät puré. Smaka av med salt och peppar.
 
3.
Hetta upp rapsolja till 180 grader i en liten kastrull. Lägg ner de hyvlade jordärtskockorna och sötpotatisen, några i taget, och fritera tills gyllene. Ta upp med hålslev och lägg att rinna av på hushållspapper. Salta. 
 
4.
Mixa pisagenötter, kokos och kokosolja till ett crunch.
 
5.
Lägg upp purén på en tallrik. Lägg på laxen och placera ut rotfruktschipsen. Toppa med pistagecrunch och dekorera eventuellt med gräslök.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0