Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sesampanerad tofu med mango- och vitkålssallad

Jag blev så himla sugen på tofu igår, och då är det så himla bra att jag har en biologisk affär bara runt hörnan från lägenheten där jag kan hitta sådant där konstigt som gemene italienare inte efterfrågar i matvarubutikerna. Jag köpte således med mig en naturell tofubit hem och började scanna - vad som tycktes vara - hela internet för att hitta inspiration till vad jag kunde göra med den. Jag gör oftast så. Medan många kanske skriver inköpslistor och tänker ut vad de ska laga innan de går till affären, så köper jag ofta på mig spännande saker för att senare hitta på något roligt recept. På gott och ont. Men oftast leder det till att jag får äta saker som jag annars aldrig hade fått smaka.
 
Nåväl, efter att ha samlat massa inpiration slutade det med att jag valde att panera min tofu i ägg och sedan i ströbröd och sesamfrön. Jag stekte dem i solrosolja till de blev krispiga och serverade dem på en sallad av vitkål, riven morot och skuren mango. Jag gjorde en snabb dressing av olivolja, soja och jordnötssmör. Det blev så himla gott. Och fräscht. Luftigt och mättande. Det här passar alla - tofu är inte bara för vegetarianer, det passar oss alla. Testa ska ni få se.
 
 
Sesampanerad tofu med mango- och vitkålssallad
(2 port)
 
400 g naturell tofu
1 ägg
¾ dl ströbröd
¾ dl sesamfrön
Salt&peppar
2-3 msk solrosolja
 
250 g vitkål
2 morötter
½ mango
1 msk olivolja
1 msk soja
1 msk jordnötssmör
1 tsk Srirachasås
Salt&peppar 
 
Salladslök
Rosépeppar
Lime
 
1.
Skär tofun i skivor, ca 1 ½ cm breda. Vispa upp ett ägg i en djup en tallrik. Blanda ströbröd och sesamfrön på en annan tallrik - salta och peppra rikligt, tofun smakar ingenting utan lite hjälp från kryddor.
 
2.
Vänd tofun först i ägget sedan i sesamfrömixen. Hetta upp solrosoljan i en stekpanna och stek tofubitarna till gyllene, cirka 3-4 minuter på varje sidan. Ta bort från panna och låt rinna av på hushållspapper någon minut eller så.
 
3.
Strimla vitkål och riv morötterna. Skär mangon i kuber. Blanda allt med olivolja, soja, jordnötssmör och Srirachasås. Smaka av med salt och peppar. 
 
4.
Lägg kålsalladen på en tallrik, toppa med tofun. Strössla över lite strimlad salladslök och några rosépepparkorn. Servera med en limeklyfta och eventuellt lite mer mango.
 

Kommentarer
Postat av: a n n i k a

Gott!

2016-02-07 @ 13:36:21
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0